VIP Dedaun Alam

Sunday, January 17, 2010

Bubur Asyura Langkawi

10 minit selepas proses memasak bubur asyura

Bubur asyura semakin pekat setelah dimasak dalam tempoh sejam. Penggunaan dapur gas menggantikan kayu api mempercepatkan proses memasak bubur asyura. Lebih efisyen dan tanpa asap yang memedihkan mata.

Proses mengacau perlu dibuat tanpa henti dengan memerlukan tenaga sekurang-kurangnya dua orang. Ini untuk memastikan asyura tidak berketul-ketul dan berkerak.

2 jam 15 minit, bubur asyura telah boleh diangkat dan dimasukkan ke bekas yang lain.

Bubur asyura yang diletak dalam dulang besar atau 'neka' dalam loghat Kelantan.

Warnanya berubah setelah menyejuk.

Close up bahan-bahan yang ada dalam bubur asyura Langkawi.
Bulan Muharram telah sinonim dengan 'asyura'. Di Malaysia terdapat pelbagai versi bubur asyura. Asyura yang dipapar dalam foto di atas adalah bubur asyura versi utara atau lebih tepat lagi versi Langkawi.
Antara bahan utama dalam proses membuat bubur asyura ini adalah tepung beras, santan, gula merah dan gula pasir. Manakala bahan pilihan yang dimasukkan untuk menambahkan rasa ialah pelbagai jenis ubi seperti ubi kayu, keledek, dan ubi 'gadung'(ubi warna ungu dan tidak bertoksik). Jenis kekacang seperti kacang kuda, kacang merah dan kacang tanah. Jagung merupakan bahan yang 'mesti ada' dalam bubur asyura versi utara ini. Buahan pula biasanya yang dimasukkan adalah pisang, nangka, durian dan ianya mengikut citarasa pembuat bubur itu sendiri.

2 comments:

  1. salam org pulau....ooo macam koleh kan bubur asyura ore langkawi....masak masak pun kejap je....akk rasa lalebih kurang yang perak punyalah bubur ni....kalo kcg2 tu terasa lagi sebuji2nya kan..cuma kacang hijau je org rebus dulu..tapi kalo dapat rasa best tu

    ReplyDelete
  2. Salam org kotaraya...Mmg mcm koleh tp byk bahan yg dmasukkn dlm asyura tu.Kacang tanah plg last bubuh sbb tu bentuknya masih spt asal.Best la mkn tp rsa mcm mkn kuih je..huhu..

    P/s: Bila nk mai sini? Dh kompom ke bila?

    ReplyDelete