VIP Dedaun Alam

Friday, January 15, 2010

Ubi Sarek

Pokok ubi sarek yang masih kecil

Nama Botani : Amorphophallus Campanulatus
Famili : Tidak diperolehi
Nama lain : Ubi kekek, ubi ular

Pengenalan

Ubi sarek atau ubi kekek adalah sejenis keladi. Ia juga boleh didapati tumbuh liar dan ditanam di India, Indo-China, Filifina dan Thailand. Ubi sarek biasanya tumbuh liar di Malaysia dan ia jarang dimakan sebab mengandungi kalsium oksalat yang tinggi dan ubi ini sangat gatal. Pokok adalah jenis pokok bermusim, iasanya ia akan tumbuh selepas musim hujan dan akan mati bila sampai masanya. Ia hidup subur di kawasan lembab dan redup. Ketinggian pokok in boleh mencapai sehingga 1.5m. Terdapat lebih 80spesis Amorphopallus di seluruh negara tetapi hanya dua spesis yang mempunyai kepentingan sebagai makanan. Di Selangor ia dikenali dengan nama ubi ular kerana batangnya mempunyai cork seperti ular.

Kegunaan

Ubi dan batang pokok ini boleh dijadikan makanan yang lazat melalui penyediaan tertentu. Di Kelantan pada zaman dahulu, ubi sarek dan digunakan sebagai campuran dalam bubur asyura tapi kini tidak lagi mnjadi bahan yang dicampur dalam pembuatan bubur asyura. Ubi sarek juga boleh dibuat pengat, direbus dan sebagainya. Batangnya pula boleh dibuat masak lemak.

Cecair ubi sarek liar ini dijadikan sebahagian daripada campuran racun sumpitan oleh kaum Orang Asli di Perak. Ubi sarek boleh di makan walaupun gatal dan mungkin beracun. Ubi ini direbus beberapa lama, ditumbuk halus, dikeringkan dan dimasak. Cara menghilangkan racun adalah dengan merendam ubi yang telah direbus dengan air mengalir sebelum ditumbuk dan dimasak sekali lagi sebelum dimakan.

Amorphopallus companulatus yang terdapat di kawasan tropika banyak di gunakan di India dan jawa sebagai makanan. Orang China menggunakan ubi ini menjadi tepung untuk dibuat makanan seperti tauhu. Orang Jepun pula merebus ubi ini untuk menghasilkan makanan seperti mihun. Sesetengah orang menjadikan ubi ini sebagai makanan ikan. Selain dijadikan bahan makanan dan racun sumpitan, spesis ubi sarek yang tertentu juga digunakan sebagai ubatan tradisional sebagai ubat pupuk dan ubat untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment