Monday, July 23, 2012

Ikut Resmi Padi, Makin Berisi Makin Tunduk

Padi yang semakin tunduk berisi dan menguning ini hampir masak. Sedang dituai sekarang. Lokasi, bendang padi Ulu Melaka Langkawi.

Peribahasa Melayu, ikut resmi padi makin berisi makin tunduk membawa maksud semakin tinggi ilmu dan darjat seseorang, dia tetap merendah diri serta tidak menyombong diri. 

8 comments:

  1. Suka tgk padi yg mennguning tu, dah lama tak merasa main2 dlm sawah padi. Kampung kita pun xdop ore tanam padi huhu

    ReplyDelete
  2. comel kg ni......seronok kerja sendiri, tanam padi......
    makanan utama kita.....

    orang dulu2 kalau padi penuh dalam apa tu.....panggilan oghe kelate.....satu bekas khusus untuk beras......

    tidur pun lena.....
    ada duit cuma beli lauk je.....

    ReplyDelete
  3. @EmbunRosaliza
    Kat sini padi dh ditanam 2 kali setahun. Dlm gmbr tu termasuk bendang padi yg ayah buat. Dh masak, tunggu masa jentera utk tuai padi. Kg lama kita lama dh org tak tnm padi. Akak nk tgk padi dn lalu kot atas bendang blh mai sini.

    ReplyDelete
  4. Kg ni teramsuk dlm pakej tmpt tinggal saya skrg. Masa org tnm padi mmg indah di pandangan mata. Bendang padi cuma 500 meter dr rumah.

    Ayah mertua masih mengerjakan sawah, byk relung juga la. Wlpn dh byk guna mesin tp membaja, meracun masih perlkan kederat tulang empat kerat.

    Ore Kelate panggil tmpt simpan beras tu baloh. Kat sini dipanggil jelapang. Skrg baloh atau jelapang dh jadi sejarah. Yg ada pn terbiar dan runtuh. Padi yg dituai terus dihantar ke kilang utk diproses.

    ReplyDelete
  5. As-salam.
    Padi memang hebat. Jenis Jepun ke, malinja ke, american super long-grain ke, bismati ke, semuanya semakin berisi semakin tunduk. Terkenang pula, kalaulah ada jenis yang semakin berisi semakin mennegak, tentu keras nasinya, ya Adry, hehehe. Selamat meneruskan perjuangan Ramadhan.

    ReplyDelete
  6. As salam cikgu,
    Memang dah resmi padi, semakin tunduk semakin berisi. Tak kira padi drp varieti mana sekalipun, ia tetap merunduk bila berisi. Kalau tak tunduk tu mungkin padi angin sbb isinya kosong. Padi angin adalah musuh penanam padi. Selamat meneruskan perjuangan dlm bulan mulia ini buat cikgu juga.

    ReplyDelete
  7. Sebut Ulu Melaka, saya kalau ke Langkawi, pasti akan menginap area yang berhampiran dan senang nak ke Kuala Melaka. Kawan rapat kami ada tinggal di sana. Tinggal barang seminggu dua, perkara wajib hari-hari, carik donut sedap di Kuala Melaka, kuih-muih yang mewah kat gerai tu, sedap dan murah. Bagi kami orang Shah Alam, berasakan terlalu bersyukur dan amatlah pelik dengan harga sedemikian. Belum lagi makan gulai pagi2 kat gerai Pakcik tu, tepi jeti nelayan...sedap DAN MURAH. Alhamdulillah, tempat percutian tahunan kami, Kuala Melaka...

    ReplyDelete
  8. Sungai yang mengalir ke Kuala Melaka tu berpunca dari Ulu Melaka. Kasawan Kuala Melaka skrg ni dh makin byk hotel dan resort dibina selepas hotel dan resort di tepi pantai Cenang terpaksa dipindahkan, dikosongkan dan dirobohkan. Resort yg plg tersohor di Kuala Melaka sdh semestinya Langkawi Lagoon Resort yg menjadi lokasi filem yg saya lupa tajuknya. Hrga makanan dan barangan masih murah di sebelah Pdg Mat Sirat dan Kuala Teriang berbnading pekan Kuah. Kuih muih di sana masih dgn hrga 4 biji/RM1. Di Kuah, 30 sen sebiji.

    ReplyDelete