VIP Dedaun Alam

Thursday, October 14, 2010

Kunyit Hitam

Pokok kunyit hitam. Daunnya mempunyai palitan kehitaman dan rizomnya berwarna hitam.


Nama Botani : Curcuma Caesia
Family: Zingiberaceae

Pengenalan

Kunyit hitam merupakan tumbuhan bermusim yang jarang ditemui. Di Malaysia dua jenis kunyit hitam yang mempunyai nilai dalam perubatan tradisional iaitu kunyit hitam seperti dalam foto di atas dan kunyit hitam yang mempunyai warna kehitaman pada keseluruhan bahagian pokok. Kunyit hitam yang berwarna hitam pada seluruh bahagian pokok ini yang paling sukar dijumpai dan ianya sering dikaitkan dengan perkara mistik. Kunyit hitam ini berdaun agak runcing dengan tangkai daun yang panjang. Ketinggiannya sekitar 30cm sahaja. Pokok kunyit hitam yang asli ini ada ditanam oleh penulis dan masih hidup di kampung halaman penulis. Kunyit hitam seperti dalam foto di atas mempunyai daun yang agak lebar berwarna hijau dengan sedikit palitan kehitaman pada bahagian atas daun. Rizomnya berwarna hitam keseluruhan bahagian. Kunyit hitam tersebut sebenarnya diperolehi daripada seorang pengamal perubatan tradisional Melayu yang memberikannya kepada isteri penulis untuk ditanam pada awal tahun ini. Pokok ini membiak melalui rizom dan pecahan rumpun.

Kegunaan

Bahagian yang sering digunakan untuk perubatan adalah rizomnya tetapi daunnya juga mempunyai nilai dalam perubatan tradisional. Rizom kunyit hitam ini dipercayai dapat digunakan dalam rawatan kanser payudara, ketumbuhan pada sendi dan penyakit kusta. Rizomnya juga boleh digunakan untuk kuruskan badan. Ia juga boleh merawat denggi berdarah. Rizom kunyit hitam ditumbuk bersama-sama beberapa jenis herba lain dan dicampur dengan sedikit air dan garam. Campuran tersebut kemudian ditapis dan diminum oleh pesakit demam denggi berdarah.

45 comments:

  1. salam...bistu kaler kunyit 2 htam la ek...

    ReplyDelete
  2. Salam egie,
    Rizom kunyit tu kaler hitam. Masa nk tnm hr tu abe tgk dulu betoi ke kunyit htm yg kak mein dpt drp org tu. Kak mein minta abe tnm tp abe paksa kak mein tnm sendiri..he3.. Rupa2nya pkk ni mmg ada pntang larangnya. Jika seseorg yg dpt pkk ni, dia kna tnm sndiri dn tak blh bg kat org lain, nti dia tak akan hidup. Yg ada kat kg, knyit hitam yg asli.Blik nti nk kna bw mai sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalammualaikum..
      Sy nak beli Pokok kunyit hitam sepokok boleh...
      Wtspp 0166838405

      Delete
    2. Assalammualaikum..
      Sy nak beli Pokok kunyit hitam sepokok boleh...
      Wtspp 0166838405

      Delete
    3. KAMI MEMILIKI LEBIH DARI 100 POT KUNYIT HITAM YANG ASLI DI SELURUH ASIA TENGGARA.
      MILIKILAH SEGERA TANAMAN SUPER LANGKA KUNYIT HITAM SEBAGAI SOLUSI PENYEMBUHAN
      PENYAKIT KANKER, TUMOR,MYOM,KISTA,DIABETES,HIV/AIDS,GAGAL GINJAL,STROKE, IRREVERSIBLE (LEVER KRONIS),
      INVEKSI VIRUS,GANGGUAN LIMFA, SINUSITIS,LEMAH SYAHWAT,DAN PENYAKIT-PENYAKIT KRONIS LAIN NYA.


      CONTACT PERSON : YUDHA ST.
      - 081370444500
      EMAIL : putradeliperkasa@yahoo.co.id

      OFFICE : JL. TITI PAHLAWAN KOMLEK BUMI MARELAN PERMAI NO. 31 - C
      MEDAN - SUMATERA UTARA - INDONESIA.

      - HARGA SATU GRAM BUAH / UMBI / KUNIR KUNYIT HITAM = SATU JUTA RUPIAH.

      - HARGA SATU POT BIBIT KUNYIT HITAM = 10 JUTA RUPIAH.

      - HARGA SATU POT POHON KUNYIT HITAM = 250 JUTA RUPIAH.

      - PEMBELIAN MINIMAL 10 GRAM.

      FUNGSI DAN KHASIAT MENGKONSUMSI BUAH (UMBI) KUNYIT HITAM YANG ASLI ADALAH :
      - MENYEMBUHKAN HINGGA TUNTAS PENYAKIT CANCER (KANKER),TUMOR,MYOM,KISTA,DIABETES,HIV/AIDS,GAGAL GINJAL,STROKE, IRREVERSIBLE (LEVER KRONIS),INVEKSI VIRUS,GANGGUAN LIMFA, SINUSITIS,IMPOTEN,LEMAH SYAHWAT,DAN PENYAKIT-PENYAKIT KRONIS LAIN NYA.
      - JUGA SANGAT AMPUH UNTUK MENGOBATI SECARA TUNTAS PENYAKIT-PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH KEKUATAN ILMU HITAM (SIHIR).
      - JUGA MEDIA PALING AMPUH BUAT PERTUKARAN DIALAM GHAIB UNTUK MENGANGKAT HARTA KARUN.
      - JUGA MEMBUAT PRIA DAN WANITA PERKASA DIATAS RANJANG. SATU MALAM MAMPU DAN TAHAN PALING SEDIKIT MINIMAL 5X.SIANG HARI NYAPUN PALING SEDIKIT MINIMAL 5X JUGA.

      Delete
  3. kunyit itam? x penah tgk pung...warna dia itam btl ke???hi3

    ReplyDelete
  4. Kunyit hitam ni spesis yg jarang dijumpai dn ditanam di Malaysia. Ada 2 jenis kunyit hitam ni. Yg mcm dlm foto dn satu lg pkk dn rizomnya mmg kaler hitam. Warna rizom kunyit hitam ni mmg hitam. Nti sy tunjukkn gmbr bila pkk tu akn dipecah rumpun utk dibiakkn. Skrg ia msh muda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa perbezaan antara dua kunyit hitam yg tuan maksudkan

      Delete
    2. Saya amat berhajat dgn kunyit hitam.boleh ka bantu saya dapatkannya.

      Delete
  5. Pkk utk herba ubatan ni mmg ada pantang larangnya. Bkn blh main ambik mcm tu je. Nti tak mujarab utk ubati penyakit.

    ReplyDelete
  6. Salam Adry
    Seronoknya saya baca kisah cekur hitam & kunyit hitam. Memang tak tahu mengenainya.

    Agaknya kalau digunakan untuk menyediakan makanan yang memang gunakan cekur atau kunyit biasa, berbeza tak rasa makanan tu?

    Mungkinkah boleh Adry biakkan tumbuh-tumbuhan begini utk para peminat melanggan?

    ReplyDelete
  7. Salam cikgu,
    Cekur hitam dn kunyit hitam antara tumbuhan herba yg sukar didapati. Tak hairanlah kalau ada yg blm kenal dan tahu tentang kewujudan pkk sebegini.

    Kalau kunyit hitam tu dijadikan bhn masakan rasanya menu yg dimsk dh jadi rupa lain. Ikan goreng jadi mcm hangus, gulai bkn lg warna kuning tp hitam..

    Pokok yg jrg ditemui ni mmg jadi permintaan ramai. Kunyit hitam spt dlm foto tu biasanya dijual dgn harga RM50.00 sepokok(dlm polibag). Minat utk buat bisnes spt ini mmg ada tp blm dimulakan lg krn koleksi pkk yg tak byk. Yg ada pn sbg koleksi peribadi shj.

    ReplyDelete
  8. Salam....
    Macamana caranya untuk merawat kanser payudara. Adakah rizomnya direbus dan diminum airnya... atau rizomnya dilumatkan dan ditampal pada payudara....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn Yatie,

      Kunyit Hitam memang terbukti blh merawat kanser payudara serta lain2 jenis kanser

      Berminat utk dapatkan prdk DR4 (kapsul kunyit hitam) blh hubungi saya

      Call/Whatsapp : 012-6356966 (En Mafidz)

      Delete
  9. Kalau kanser cubalah rawatan terbaru menggunakan daun belalai gajah@gendis.Keterangan lanjut email jz786@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Salam..saya berminat utk membeli pokok kunyit hitam utk dijadikan ubat... azie6889@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  11. As salam,
    Pkk yg ada kat sini utk kloeksi peribadi saja. Rasanya kunyit hitam yg ni ada dijual di nurseri pkk.

    ReplyDelete
  12. Klu nk beli kunyit itam nie mcm mna?...amat diperlukan bg tujuan perubatan...franiena21@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. Blh cuba tanya di nurseri yg jual pkk herba. Kunyit hitam jenis ni tak sukar utk diperolehi.

    ReplyDelete
  14. Salam. Saya nak bertanya, kunyit yang seperti tertera, ubinya yang berwarna ungu pekat bolehkah dimakan?

    ReplyDelete
  15. As salam, kunyit hitam ni blh dimkn tp bkn dimakan sbg bahan masakan. Ianya digunakan utk tujuan perubatan tradisonal.

    ReplyDelete
  16. assalam...kt sini saya nak komen sal kunyit hitam..mak saya ada tanam n ada berpuluh2 pokok skrg ni... mmg kegunaannye utk bt ubt2 trasional..mcm skrg..mak sy gunakan utk buat minyak dan mmg berkesan utk luka2 smada besar atau kecil, kembung perut, dll..ade jgk yg dproses dalam bntuk serbuk dan dkapsulkan..sesiapa berminat bole hbgi sy miza..0148123655....

    ReplyDelete
  17. As salam miza,

    Ada sapa2 yg berminat, blh hubungi miza. Pkk kunyit hitam ni ada jual tak?

    ReplyDelete
  18. salam ,Adry blh tak tanye nurseri yang kat tempat mane yg blh dapat cari,blh tak tunjukan tempat tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat respon, kalau nak anak pokok kunyit hitam blh hubungi mereka yang kat atas tu.

      Delete
  19. kalo mau beli kunyit hitam, disini tempatnya :

    https://www.facebook.com/groups/397880630378755/

    ReplyDelete
  20. Sy ada kuncit hitam seperti dalam gambar tersebut.
    berminat whapp 019 7791962 Cikgu Mat Johor

    ReplyDelete
  21. KAMI MEMILIKI LEBIH DARI 100 POT KUNYIT HITAM YANG ASLI DI SELURUH ASIA TENGGARA.
    MILIKILAH SEGERA TANAMAN SUPER LANGKA KUNYIT HITAM SEBAGAI SOLUSI PENYEMBUHAN
    PENYAKIT KANKER, TUMOR,MYOM,KISTA,DIABETES,HIV/AIDS,GAGAL GINJAL,STROKE, IRREVERSIBLE (LEVER KRONIS),
    INVEKSI VIRUS,GANGGUAN LIMFA, SINUSITIS,LEMAH SYAHWAT,DAN PENYAKIT-PENYAKIT KRONIS LAIN NYA.


    CONTACT PERSON : YUDHA ST.
    - 081370444500
    EMAIL : putradeliperkasa@yahoo.co.id

    OFFICE : JL. TITI PAHLAWAN KOMLEK BUMI MARELAN PERMAI NO. 31 - C
    MEDAN - SUMATERA UTARA - INDONESIA.

    - HARGA SATU GRAM BUAH / UMBI / KUNIR KUNYIT HITAM = SATU JUTA RUPIAH.

    - HARGA SATU POT BIBIT KUNYIT HITAM = 10 JUTA RUPIAH.

    - HARGA SATU POT POHON KUNYIT HITAM = 250 JUTA RUPIAH.

    - PEMBELIAN MINIMAL 10 GRAM.

    FUNGSI DAN KHASIAT MENGKONSUMSI BUAH (UMBI) KUNYIT HITAM YANG ASLI ADALAH :
    - MENYEMBUHKAN HINGGA TUNTAS PENYAKIT CANCER (KANKER),TUMOR,MYOM,KISTA,DIABETES,HIV/AIDS,GAGAL GINJAL,STROKE, IRREVERSIBLE (LEVER KRONIS),INVEKSI VIRUS,GANGGUAN LIMFA, SINUSITIS,IMPOTEN,LEMAH SYAHWAT,DAN PENYAKIT-PENYAKIT KRONIS LAIN NYA.
    - JUGA SANGAT AMPUH UNTUK MENGOBATI SECARA TUNTAS PENYAKIT-PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH KEKUATAN ILMU HITAM (SIHIR).
    - JUGA MEDIA PALING AMPUH BUAT PERTUKARAN DIALAM GHAIB UNTUK MENGANGKAT HARTA KARUN.
    - JUGA MEMBUAT PRIA DAN WANITA PERKASA DIATAS RANJANG. SATU MALAM MAMPU DAN TAHAN PALING SEDIKIT MINIMAL 5X.SIANG HARI NYAPUN PALING SEDIKIT MINIMAL 5X JUGA.

    ReplyDelete
  22. HERBA:

    1) Jerangau merah
    2) Jerangau putih
    3) Temupauh
    4) Temu kunci
    5) Halia Bara
    6) Temulawak
    7) Lempoyang
    8) Bonglai
    9) Temuireng

    Yang berhajat boleh pm. Insyaallah. +6 013 340 9895 (wasap/sms 24 jam).

    Antara Khasiat Jerangau Merah:- Diguna bagi rawatan Demam Denggi. Jerangau Merah agak sukar didapati.

    ReplyDelete
  23. Saya ambil pokok ni dlm hutan sbb cantek..saya post dlm fb sbb bunganya cantek..lepas tu ada orang nak beli..saya jual..fb..saedah hassan

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum...kepada yg berminat nak beli kunyit hitam boleh direct whatsapp Saya ada jual kunyit hitam betul2 asli warna hitam 0179310175

    ReplyDelete
  25. Rizom ..tu apa..tulang daun dia hitam ke..

    ReplyDelete
  26. TR0166825-K Nur Zarra Herbs Collection
    Pokok2 herba,semulajadi
    Koleksi pokok2 herba ..Pelbagai khasiat dan manfaat untuk kesihatan dan merawat pelbagai jenis penyakit:
    Pokok Buluh Perindu rm 30
    Pokok sagu bemban rm 10
    Pokok sagu bembam batik@ubi Garut rm 10
    kacing Siti fatimah@t.leman betina rm 10
    Tapak leman Jantan@Kancing siti fatimah rm 20
    Kunyit Hitam rm 50
    Kunyit hitam btng merah @cekur merah rm 30
    Kunyit putih rm 20
    Kunyit emas rm 20
    Kunyit masak rm 5
    Pokok Halia Bara rm 20
    Halia bara 100g rm 10
    Halia merah indonesia rm 40
    Temulawak rm 10
    Temu putih rm 20
    Temu hitam rm 15
    Cekur jeringau rm 15
    Cekur batik rm 15
    Cekur hitam rm 15
    Cekur hitam daun besar rm 15
    Cekur hijau daun kecil rm 15
    Bonglai kuning rm 15
    Bonglai jampi rm 15
    Bonglai hitam 15
    Pokok tembaga suasa rm 10
    Pokok belalai gajah rm 10
    Naga Buana rm 10
    Gandarusa hitam rm 10
    Nyo lemba rm 8
    Orkid tanah bunga ungu rm 15
    Orkid buluh bunga putih rm 15
    Pokok gelengang besar rm 10
    Pokok gelengang kecil rm 5
    Ketumbar Jawa rm 15
    Keladi tikus rm 20
    Serai batu rm 20
    Serai wangi rm 15
    Serai merah wangi rm 15
    Pokok siak2 rm 10
    Sireh Kg batang merah rm 10
    Jeruju keratan rm 5
    Cincau hitam Vietnam rm 15
    Cincau hitam bogor rm 15
    Senduduk jalar rm 10
    Pokok Lidah ayam rm 10
    Keratan periuk kera rm15
    Pokok periuk kera rm 25
    Bawang dayak rm20
    Pokok kanser hati rm 30
    Pisang hutan rm 10
    Pokok rerama hijau rm 15
    Pokok Nilam biasa rm 15
    Pokok nyonya makan sireh bunga merah rm 10
    Pokok serai kayu rm 10
    Pokok mata ayam rm 10
    Ulam selom rm 5
    Pokok pandan rm 5
    Pokok kesum rm 5
    Pokok kaduk rm 5
    Pokok misai kucing putih rm 15
    Pokok misai kucing ungu rm 15
    Ank pokok pelam ringan rm 10
    Anak pokok mahkota dewa rm10
    Anak pokok koko rm 20
    Anak pokok salak rm 15
    Keratan pokok Ati2 Merah rm 2
    Rumput Gout rm 15
    Nelada Pahit rm 15
    Pokok Pecah Beling rm 20
    Serapat rm 20
    Pokok nenas batu rm 20
    Kermak merah rm 10
    Tutp Bumi@lemba batu rm 5
    Puding kuku garuda rm 10
    Keratan pokok insulin rm 15,5@lbh keratan
    Keratan Tebu Telur rm 20, 3@lbh keratan
    Keratan tebu hitam rm 15,3@lbh keratan
    Keratan ubi kayu 3 jenis rm 15
    Pokok bismillah keratan rm 10,3 keratan
    Pokok kemunting rm 20
    Pokok Tudung periuk rm 7
    Batangwali@patawali keratan rm 5
    Pokok Rempah Pelaga rm 20
    Pokk Terajang rm 15
    Pokok jerangau hijau isi putih rm 30
    Pokok lada hitam 15
    Pokok labu kayu rm 15
    Benih bunga kantan pink rm 10

    Beli banyak dapat free gift
    Harga tidak termasuk pos
    📲0177321240
    📲01127596651.


    Zarra Herbs Collection
    📞☎http://www.wasap.my/+60177321240

    ReplyDelete
  27. saya ad jual kunyit hitam nie...

    Klau nak boleh call... 0193616657

    ReplyDelete
  28. Saya cedok skit info ya kawan. saya nak buat kertas kerja. mohon izinkan.

    ReplyDelete
  29. 💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 En Mohd Zuhairi- 0174687570

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
    -Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .

    7) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan membantu paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~
    ▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye. sel kanser sudah tiada.
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
    ~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

    NOTE :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum...
    Ada sesiapa perlukan kunyit hitam?
    Yang telah siap diproses dgn teknologi terkini tanpa jejaskan khasiat asalnya oleh MARDI. Ikhtiar pelbagai penyakit. Kronik mahupun biasa2..termasuk tenaga dalaman(batin). InshaaAllah mmg menjadi!. Produk patented.dan mula menjadi viral sekarang. Sudah ramai testimoni berjaya. Alhamdulillah.
    Agent amat diperlukan seluruh Malaysia(terhad).

    Berminat?
    Hubungi: 0199362766 (en. Syah)
    http://wasap.my/60199362766/BlackG

    ReplyDelete
  31. Siapa nak beli khasiat kunyit hitam pm saya 0196738575 tak payah tanam tinggal makan je

    ReplyDelete
  32. salam tuan, minta izin share info kunyit hitam dlm group kami, kredit to yr name and blog .tq.

    ReplyDelete
  33. sudi2 lah lawat grup kami "Laman Semput,Kebun Seciput,Pokok Sejemput". tq.

    ReplyDelete
  34. yang berminat utk khasiat kunyit hitam.. saya ada jual produk extract kunyit hitam.. yang memberi kesan agak pantas sepantas seminggu ke 2 minggu..

    boleh ke laman fb ni utk rujukan lanjut.. atau wasap saya 0172212327
    https://www.facebook.com/376894576364516/photos/a.376916799695627/376949416359032/?type=3&theater

    ReplyDelete
  35. Kalau kita ada banyak isi kunyit hitam ni.. tahu tak kat mane kita bole jual..area taiping or shah alam.. klau tahu.. tlg bgtau kat mne tempat yg membeli isi kunyit hitam.. sy nk jual. Tq

    ReplyDelete
  36. saya ada pokok raja satong jenis ubi keling/ubi kledek. siapa berminat boleh hubungi saya

    ReplyDelete