VIP Dedaun Alam

Wednesday, November 19, 2014

Burung Cecawi Anting-Anting

Burung cecawi anting-anting

As salam dan salam bahagia kepada pengunjung serta pembaca blog Dedaun Alam yang terbiar untuk beberapa bulan tanpa sebarang entri serta info. Ruang masa yang agak terhad dan kekurangan bahan menjadi faktor utama. Bila lama tak menulis, terasa rindu dan semangat untuk menulis tetap ada tapi tertangguh.

Burung cecawi anting-anting seperti dalam foto di atas merupakan spesis burung yang dilindunginya sepenuhnya. Ianya juga sukar didekati untuk difotokan. Setelah beberapa cubaan, ini gambar terbaik yang dapat saya hasilkan. Itupun terpaksa main sorok-sorok dengan burung pemalu ini. Biarpun kicauan merdunya boleh didengar namun untuk mengambil gambarnya sangat sukar. Jika ternampak kelibat manusia, ia terbang lari. 

Keistimewaan burung lindungan ini adalah dapat meniru hampir semua spesis burung dan yang paling hebat ia juga mampu membuat suara seperti kucing mengiau. Untuk info lengkap boleh rujuk cecawi

15 comments:

  1. Salam Adry..kat rumah sewa lama kak dulu rajin juga tengok burung ni..tenggek atas pokok nangka mati..memang nyaring bunyinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam,
      Suara dan kicuan burung cecawi memang nyaring dan ia mampu buat pelbagai bunyian. Saya pernah dengar ia meniru suara burung tukang. Bunyinya hampir sama tapi tiada gema.

      Delete
  2. Replies
    1. Burung ni cantik biarpun warna badannya gelap namun bulunya berkilauan dan paling istimewanya, ia sentiasa terbang bersama pasangan seumur hidupnya ke mana saja.

      Delete
  3. Salam en adry. Sebelum ni ade entry ttg peria. En adry msh tanam peria ke? Sbb sy bminat nk beli utk buat kajian ttg antikanser properties of peria. Tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masa ni saya tak tanam peria. Benih peria je yang ada. Buah peria kan byk dijual di pasar/pasaraya/pasar tani. Blh beli kat situ.

      Delete
  4. Nama saya Nur Hikmah Amat Sujangi, pelajar tahun akhir dlm bidang biomedical science di UIA Kuantan. Harap en adry sudi membantu sy.

    ReplyDelete
  5. Badannya gepal..tp ekor tu spesel...tak pernah tgk lak burung ni...tgh bandar ni ada burung merpati n gagak jah la hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan burung ni tak gempal sebenarnya tp slim dan ekor tu yang jd anting-antingnya. Kat bandar byk burung merpati, gagak dan leba(gembala kerbau).

      Delete
  6. Assalmmualaikum cik adry..sya kenal brapa spesisi burung ja..hehe..burung ni rasanya x pnh tgk.huhu

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Terima kasih Dr., foto ni tak cukup sempurna sebab saya hanya guna kamera digital biasa bkn DSLR.

      Delete
  8. Тут по ссылке: шлюхи индивидуалки Нижний Новгород nn.senoval24.com Ruang masa yang agak terhad dan kekurangan bahan menjadi faktor utama. Bila lama tak menulis, terasa rindu dan semangat untuk menulis tetap ada tapi tertangguh.
    Где проститутки. Привлекательная девушка приглашает в гости для приятного отдыха. Аристократия и демократия — сестры, которые различаются воспитанием, состоянием и манерами.

    ReplyDelete