VIP Dedaun Alam

Thursday, February 4, 2010

Nenas Batu

Pokok nenas batu

Buah nenas batu yang menyamai nenas biasa tetapi saiznya lebih kecil dengan tangkai buah yang panjang


Pengenalan
Nenas batu dipercayai berasal dari timur tengah. Pokok nenas batu hampir sama dengan nenas biasa tetapi daunnya lebih kecil dan tirus. Pokoknya juga jauh lebih kecil daripada nenas biasa. Buah nenas batu mempunyai ciri dan bentuk yang serupa dengan nenas biasa cuma ia bersaiz kecil dan bertangkai panjang.

Kegunaan

Nenas batu boleh menolong mengecutkan rahim bagi wanita lepas bersalin dengan cara mengamalkan pengambilan seminggu sekali. Ia juga berfungsi sebagai perancang keluarga iaitu dengan cara meminum air rendaman buah nenas batu selama tempoh ingin menjarakkan kelahiran anak. Buah nenas batu boleh membantu untuk melawaskan kencing, melancarkan pembuangan angin. Ia juga dipercayai dapat menghancurkan batu karang bagi penghidap penyakit batu karang.

Untuk mendapatkan khasiat nenas batu ini kita hendak membasuh buah tersebut sehingga bersih, kemudian rendam ke dalam jag yang berisi air panas. Biarkan selama satu jam sehingga buah nenas batu itu tenggelam. Setelah buah tersebut tenggelam, keluarkannya dari jag dan minum air rendaman buah tersebut. Air rendaman tersebut boleh digunakan sehingga 3 hari. Nenas batu yang telah direndam tadi boleh digunakan semula dengan menjemurnya sehingga kering di bawah sinaran cahaya matahari. Kelopak buah nenas batu yang kering akan tertutup bila direndam dan berkembang apabila dijemur. Sekiranya kelopak buah nenas batu sudah tidak mampu berkembang apabila dijemur, menandakan khasiatnya telah tiada. Biasanya nenas batu boleh digunakan sehingga setahun atau lebih.

26 comments:

  1. salam sejahtera,

    Dah jadi follower yang ke 98. Nenas ni dulu pernah tengok sepanjang perjalanan ke Gunung Kinabalu dulu tapi tak tau rasa macam mana.

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera,
    Trma ksh folo blog ni. Nenas ni mmg tak blh dimakan spt nenas biasa sbb ia bersaiz kecil. Plg besar pn sebesar lengan je. Buah nenas batu digunakan sbg herba.

    ReplyDelete
  3. sy membekalkan pelbagai produk2 dari mesir dengan kualiti terbaik

    kunjungi

    http://promosibaraka.blogspot.com/

    pelbagai produk2 herba terpilih dan bermutu

    nenas batu , minyak dhob , hajar jahanam , minyak habbatus sauda dan kapsul baraka habbatus sauda boleh di dapati dengan harga berpatatutan

    pengedar dan agen dropship di perlukan


    sebarang tempahan dan pertanyaan emailkan kepada kamal_810@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. saya pun ada jual nenas batu ni... kwn bawak balik dr Mesir. Kalau ada yg berminat nak beli, bole sms sy di 019-242 6494 atau emel : athera9@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sy dah tak jual lg nenas batu ye. Hrp xde yg bertanya lg. Terima kasih

      Delete
    2. Ada jual anak pokok ke. Saya berminat.

      Delete
  5. Berdasarkan penceritaan beberapa individu, dan ibu saya, buah ini sangat mujarab (dengan izin Allah SWT) bagi pesakit batu karang.

    ~tiung~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu sbb my dad ada berubat untuk sepupu saya yg xleh bangun sbb penyakit batu karangnya sudah tahap 3..bila berubat menggunakan nanas ni alhamdulillah dengan izinnya ia berjaya di sembuhkan dan boleh bangun..untuk maklumat lebih lanjut boleh on qalisyanoyue.blogspot.com..insyaALLAH Boleh membantu..

      Delete
    2. Trima kasih kerana berkongsi ilmu..
      Tapi yg heran Qalisya noyue ni dekat blog dia sendiri ada org tanya ttg cara pengamalan nenas tersebut trus senyap..yg dia tahu suruh follow aje,biasalah nak buat duit sbb dia ada jual nenas batu nie.. ilmu cara amalan pemakanan nenas tak nak kongsilah nanti tak balik untung.. kenal sgt org mcmnie..setiap komen org lain yg kongsi amalan nenas nie dia (Qalisya noyue) sibuk duk suruh org follow..

      Delete
  6. Ramai yg mengatakan buah nenas batu sgt berkesan utk hancurkan batu karang. Cara plg mudah, buah yg segar dikisar dan jadikan jus. Minum jus tersebut. Buah yg dikeringkan direndam dlm air panas, minum air rendaman buah nenas batu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. follow qalisyanoyue.blogspot.com untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mengenai nanas batu dan khasiat serta cara penggunaanya..

      Delete
    2. ade contact utk dpt kan bekalan buah nenas batu ni ??? yg sye dah contact pun, hanya jual buah kering dan serbuk sahaja

      Delete
    3. Trima kasih kerana berkongsi ilmu..
      Tapi yg heran Qalisya noyue ni dekat blog dia sendiri ada org tanya ttg cara pengamalan nenas tersebut trus senyap..yg dia tahu suruh follow aje,biasalah nak buat duit sbb dia ada jual nenas batu nie.. ilmu cara amalan pemakanan nenas tak nak kongsilah nanti tak balik untung.. kenal sgt org mcmnie..setiap komen org lain yg kongsi amalan nenas nie dia (Qalisya noyue) sibuk duk suruh org follow..

      Delete
    4. Assalam..kat umah aku ada buah ni..x guna pun..tp x banyak laa..kalau ada yg mahu..boleh la datang ambik..

      Delete
  7. Waktu bila paling sesuai hendak petik nanas batu ni.bila da kekuningan ke

    ReplyDelete
  8. Waktu bila paling sesuai hendak petik nanas batu ni.bila da kekuningan ke

    ReplyDelete
  9. apa beza nanas batu Malaysia dgn yg Mesir punya..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. rasanya ada kesilapan gambar dan penerangan tu... dalam gambar Pokok nanas batu yang macam nanas biasa...penerangan tu merujuk kepada nanas batu (buah pine)....

    ReplyDelete
  12. Sy xpaham disini,
    1)kelopak mcmana? Sbb gambar tu nenas batu biasa.
    2) sy nampak ada 2 jenis gambar nenas batu yg pernah sy tgok..satu,yg mcm nenas biasa satu lg yg nampak keras mcm kayu tu cuma bentuk mcm nenas..yg mana satu diguna utk perubatan & apa peebezaan antara kedua2nya?
    3) bagaimana cara guna? Merujuk kepasa gambar yg ditunjuk,nenas batu mcm nenas biasa. Adakah perlu kupas kulit sebelum rendam dlm air atau biarkan rendam dgn kulit2 saja.
    4) utk wanita yg ingin menjarakkan anak,sllu sy tgok penerangan,minum selama tempoh hendak menjarakkan anak.jadi minum bgaimana? Rendam kah? Atau kisar kah? Adakah minum hari2 & waktu bila sesuai minum? Yg mana satu hendak diminum,nenas batu yg mcm nenas biasa tu ka atau yg sy kata nampak keras mcm kayu tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer.. Setahu saya nenas batu yg berkelopak dan kering.. Bila rendam dia mengucup. Warna coklat kehitaman.. Macam kayu kering

      Delete
  13. Trima kasih kerana berkongsi ilmu..
    Tapi yg heran Qalisya noyue ni dekat blog dia sendiri ada org tanya ttg cara pengamalan nenas tersebut trus senyap..yg dia tahu suruh follow aje,biasalah nak buat duit sbb dia ada jual nenas batu nie.. ilmu cara amalan pemakanan nenas tak nak kongsilah nanti tak balik untung.. kenal sgt org mcmnie..setiap komen org lain yg kongsi amalan nenas nie dia (Qalisya noyue) sibuk duk suruh org follow..

    ReplyDelete
  14. apa beza nenas batu dengan buah pine?

    ReplyDelete
  15. Nenas batu memang mempunyai khasiat yang banyak yang baik untuk jaga kesihatan badan kita.

    ReplyDelete