Thursday, February 4, 2010

Nenas Batu

Pokok nenas batu

Buah nenas batu yang menyamai nenas biasa tetapi saiznya lebih kecil dengan tangkai buah yang panjang


Pengenalan
Nenas batu dipercayai berasal dari timur tengah. Pokok nenas batu hampir sama dengan nenas biasa tetapi daunnya lebih kecil dan tirus. Pokoknya juga jauh lebih kecil daripada nenas biasa. Buah nenas batu mempunyai ciri dan bentuk yang serupa dengan nenas biasa cuma ia bersaiz kecil dan bertangkai panjang.

Kegunaan

Nenas batu boleh menolong mengecutkan rahim bagi wanita lepas bersalin dengan cara mengamalkan pengambilan seminggu sekali. Ia juga berfungsi sebagai perancang keluarga iaitu dengan cara meminum air rendaman buah nenas batu selama tempoh ingin menjarakkan kelahiran anak. Buah nenas batu boleh membantu untuk melawaskan kencing, melancarkan pembuangan angin. Ia juga dipercayai dapat menghancurkan batu karang bagi penghidap penyakit batu karang.

Untuk mendapatkan khasiat nenas batu ini kita hendak membasuh buah tersebut sehingga bersih, kemudian rendam ke dalam jag yang berisi air panas. Biarkan selama satu jam sehingga buah nenas batu itu tenggelam. Setelah buah tersebut tenggelam, keluarkannya dari jag dan minum air rendaman buah tersebut. Air rendaman tersebut boleh digunakan sehingga 3 hari. Nenas batu yang telah direndam tadi boleh digunakan semula dengan menjemurnya sehingga kering di bawah sinaran cahaya matahari. Kelopak buah nenas batu yang kering akan tertutup bila direndam dan berkembang apabila dijemur. Sekiranya kelopak buah nenas batu sudah tidak mampu berkembang apabila dijemur, menandakan khasiatnya telah tiada. Biasanya nenas batu boleh digunakan sehingga setahun atau lebih.

6 comments:

  1. salam sejahtera,

    Dah jadi follower yang ke 98. Nenas ni dulu pernah tengok sepanjang perjalanan ke Gunung Kinabalu dulu tapi tak tau rasa macam mana.

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera,
    Trma ksh folo blog ni. Nenas ni mmg tak blh dimakan spt nenas biasa sbb ia bersaiz kecil. Plg besar pn sebesar lengan je. Buah nenas batu digunakan sbg herba.

    ReplyDelete
  3. sy membekalkan pelbagai produk2 dari mesir dengan kualiti terbaik

    kunjungi

    http://promosibaraka.blogspot.com/

    pelbagai produk2 herba terpilih dan bermutu

    nenas batu , minyak dhob , hajar jahanam , minyak habbatus sauda dan kapsul baraka habbatus sauda boleh di dapati dengan harga berpatatutan

    pengedar dan agen dropship di perlukan


    sebarang tempahan dan pertanyaan emailkan kepada kamal_810@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. saya pun ada jual nenas batu ni... kwn bawak balik dr Mesir. Kalau ada yg berminat nak beli, bole sms sy di 019-242 6494 atau emel : athera9@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. Berdasarkan penceritaan beberapa individu, dan ibu saya, buah ini sangat mujarab (dengan izin Allah SWT) bagi pesakit batu karang.

    ~tiung~

    ReplyDelete
  6. Ramai yg mengatakan buah nenas batu sgt berkesan utk hancurkan batu karang. Cara plg mudah, buah yg segar dikisar dan jadikan jus. Minum jus tersebut. Buah yg dikeringkan direndam dlm air panas, minum air rendaman buah nenas batu.

    ReplyDelete