VIP Dedaun Alam

Wednesday, February 3, 2010

Kayu Manis

Pokok kayu manis yang masih kecil

Nama Saintifik : Cinnamomum zeylanicum
Famili : Lauraceae
Nama Lain : Cinnamon, ceylon cinnamon, gui, gui zhi, cassia, sweet wood

Pengenalan

Pokok kayu manis merupakan pokok dari keluarga lauraceae. Bentuk pokok kayu manis adalah hampir sama dengan pokok teja. Daunnya menyamai daun teja dan pucuknya berwarna merah terang. Bunga kayu manis bersaiz kecil, berwarna putih dan buahnya berwarna ungu. Ketinggian pokok kayu manis boleh mencapai sehingga 10m.

Kegunaan

Kayu manis ditanam untuk mendapatkan kulitnya. Kulit pokok ini dikeringkan dan akan dijadikan sebagai bahan rempah dalam masakan yang dikenali sebagai kulit kayu manis. Kayu manis yang digunakan dalam masakan boleh mengelakkan makanan dari cepat menjadi basi.

Minyak pati dari kulit kayu manis mengandungi cinnamaldehyd dan eugenol yang digunakan dalam perubatan aroma terapi. Ia digunakan untuk menghasilkan kesan yang menenangkan jiwa. Amalan pengambilan setengah sudu serbuk kayu manis setiap hari dapat menurunkan paras gula untuk pesakit diabetis. Kadar penurunan gula juga boleh dicapai dengan merendam sepotong kulit kayu manis ke dalam sebarang minuman terutamanya teh.

Kayu manis juga digunakan untuk melawaskan pembuangan najis, penawar cirit birit dan penahan sakit. Ia juga merupakan anti bakteria semula jadi yang dapat mencegah pembentukan plak gigi dan kerosakan gigi. Kayu manis juga dapat melegakan senak perut. Ia juga boleh menghilangkan rasa mual dan loya pada wanita hamil.

No comments:

Post a Comment