VIP Dedaun Alam

Friday, February 12, 2010

Ubi Larut Rebus

Inilah rupa ubi larut yang telah direbus dan masak

Ubi larut bukan ubi yang biasa tapi kelihatan seperti lengkuas atau halia. Bagaimana pula rasanya?

Ubi larut atau nama botaninya stachyphyniu griffithii ini telah jadi entri untuk blog saya sebelum ini. Ketika itu saya sendiri tidak pernah merasa ubi larut yang direbus cuma melihat pokoknya. Hari ini, saya berkesempatan untuk makan ubi larut ini. Rasanya sangat mengejutkan saya kerana walaupun nampak macam pedas seperti halia, ubi larut ini memang rasanya seperti ubi. Manis dan agak berserat. Patutlah ia dipanggil ubi walaupun hakikatnya ia bukan jenis ubi. Ubi larut ini boleh membantu menyejukkan badan.

7 comments:

  1. apsal kaler ubi yg msk cm 2....htam je....hehehe

    ReplyDelete
  2. Mana hitam dik oii.. Teknik fotografi xdak lighting jadi lagu tu la. Htm pn sdp tau ubi tu.Kalo mkn blh sejukkn bdn.

    ReplyDelete
  3. hik3...kna la tmbh lighting....nti cnfuse...

    ReplyDelete
  4. Hehe..yg ni namanya teknik lighting secara natural dr arah belakang.Lighting free je tu, flash kamera pn jimat..huhu..

    ReplyDelete
  5. ubi larut...ataupun bunga Canna....ubii sinya yang sedap dimakan yang bunganya warna merah

    ReplyDelete
  6. apa rasanya? aku mahu tahu. pedas, lemau,garing atau empuk?

    ReplyDelete
  7. Nak benih. Mcmn saya nak dptkan

    ReplyDelete