VIP Dedaun Alam

Tuesday, February 16, 2010

Tepus

Pokok tepus

Tepus daripada keluarga halia dan lengkuas ini biasa dijumpai tumbuh meliar di kawasan hutan, belukar dan ladang getah. Ciri-ciri pokok tepus hampir menyamai kantan dari segi bentuk daun, batang dan ketinggian. Ketinggiannya boleh mencapai sehingga 4m. Ciri yang berbeza antara kedua pokok ini adalah bentuk bunga dan bau. Bau pokok tepus lebih kuat berbanding kantan. Pokok tepus mampu hidup di kawasan berbukit dan berbatu dengan subur. Kita boleh temui pokok kantan hidup di puncak bukit. Manakala kantan hidup subur di kawasan lembab dan berair. Pokok tepus tidak mendapat perhatian kerana tidak banyak bahagian pokoknya yang berguna kepada manusia kecuali umbut muda pokok ini boleh dibuat ulam atau dimasak bersama gulai.

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete