VIP Dedaun Alam

Thursday, February 4, 2010

Jarak Minyak

Pokok jarak minyak

Nama Botani : Ricinus Communis
Famili : Euphorbiaceae
Nama Lain : Castor bean, jarak berumah, jarak besar, castor oil plant, plama Christi, koli, moy bean.

Pengenalan

Pokok jarak minyak biasanya tumbuh liar dan ada juga yang ditanam sebagai pokok hiasan kerana bentuk pokok yang menarik dan daunnya cantik. Ia boleh mencapai ketinggian sehingga 5m. Daunnya mempunyai lapan jejari yang membentuk seakan bintang dengan tangkai daun yang panjang dan warna daun berbeza mengikut varieti. Bahagian di bawah batang pokoknya berwarna keputihan. Sebahagian dahan dan ranting mempunyai warna kemerahan. Tumbuhan ini berbunga dan berbuah sepanjang tahun. Buahnya berwarna hijau, mempunyai bulu dan berubah menjadi warna coklat apabila kering. Bijinya tersimpan dalam kapsul dan apabila telah matang, kulit buah akan terbuka untuk menyebarkan biji benihnya.

Kegunaan

Keseluruhan pokok jarak minyak ini boleh memudaratkan dan menimbulkan kesan alahan kepada individu yang sensitif. Bahagian yang paling bertoksik pada pokok ini ialah bijinya kerana ia mengandungi fitotoksin(toksalbumin) ricin dan alkaloid ricinine.

Pokok jarak minyak ini bertoksik terhadap manusia dan haiwan. Simptom akibat keracunan adalah sakit perut yang kuat, rasa terbakar di mulut dan tekak, rasa loya, muntah, pemecahan sel darah merah, kegagalan buah pinggang dan cirit birit selepas beberapa jam termakan mana-mana bahagian pokok jarak minyak. Selepas beberapa hari gejala seperti terdehidrat, kerap kencing dan penurunan tekanan darah akan dirasai. Dalam tempoh 3-5 hari, sesiapa yang keracunan akan menhadapi saat kritikal iaitu kematian atau kembali pulih seperti sediakala. 1mg ricin sudah cukup untuk membawa maut kepada orang dewasa dan sebiji buah jarak minyak boleh menyebabkan kematian kepada kanak-kanak.

Biji pokok jarak minyak ini mengeluarkan minyak yang dikenali sebagai minyak jarak yang berfungsi sebagai julap. Minyak jarak boleh digunakan untuk mengatasi masalah sembelit. Caranya, minum minyak jarak sebanyak 4 ml(2 kali sehari) tetapi wanita hamil dan dalam haid dilarang mengamalkannya. Minyak jarak juga digunakan untuk merawat luka.

Minyak jarak digunakan dalam perubatan untuk merawat sembelit dan juga digunakan sebelum sesuatu pembedahan yang melibatkan usus dilakukan. Minyak jarak itu sendiri tidak merbahaya kerana toksin yang terdapat di dalam biji tersebut tidak larut dalam minyak.

No comments:

Post a Comment