VIP Dedaun Alam

Sunday, February 21, 2010

Semalu @ Duri Keman

Pokok semalu. Daunnya akan menguncup jika disentuh.


Nama botani :Mimosa pudica L.
Famili : Leguminnosae
Nama Lain : Malu-malu, Puteri malu, Kembang gajah, Rumput rimau, Memalu, Keman, Duri keman

Pengenalan

Pokok semalu merupakan tumbuhan yang hidup meliar di tepi jalan, kawasan terbiar dan padang. Semalu lebih menggemari kawasan yang agak terdedah kepada sinaran matahari. Pokok terkenal kerana keunikannya tersendiri iaitu daun yang akan menguncup jika disentuh atau terkena sesuatu objek. Semalu berbatang agak liat dan mempunyai duri tajam yang berbentuk seperti cangkuk.

Kegunaan

Pokok semalu boleh digunakan untuk mengecut, menguat dan membersihkan faraj, khususnya selepas bersalin atau haid. Batang pokok semalu bersekali dengan akarnya direbus bersama sedikit buah manjakani, garam kasar dan asam keeping. Rebus sehingga asam keping kembang dan biarkan airnya menjadi suam. Air rebusan ini boleh digunakan sebagai mandian bukannya minuman.

Semalu juga dapat merawat masalah cekang kaki atau tangan yang pecah-pecah akibat dimakan air. Beberapa batang pokok semalu bersama akarnya dicampurkan dengan sedikit kapur dan tumbuk sehingga lumat. Sapukan pada bahagian yang ingin dirawat.

Pokok semalu juga dapat mengubati bengkak, luka dan bisul. Caranya ialah dengan menumbuk daun semalu bersama kunyit dan kerak-kerak nasi(terenia polygonaides). Tampalkan pada bahagian yang sakit.

Akar semalu boleh merawat sakit buah pinggang, sebagai pelawas kencing, sakit perut, senggugut, malaria, asma, tonik, keputihan dan kusta. Air dari batang semalu boleh diminum bagi merawat sakit tekak, batuk dan demam. Batang dan daun pokok semalu yang ditumbuk dan ditampal pada bahagian yang digigit oleh binatang berbisa boleh meredakan kesakitan akibat bias daripada gigitan tersebut.

5 comments:

  1. the scientific name is MIMOSA PUDICA not MIMONASU PUDICA .Please watch out ur spelling coz it'll confuse the other person

    ReplyDelete
  2. u can make this more interesting by put out more picture of this type n other types Furthermore u may lists all kinds of info that u have So, it'll succeed unless u don't try it CHECK IT OUT !!!

    ReplyDelete
  3. Hi..sangat menarik ..terima kasih

    ReplyDelete
  4. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete