VIP Dedaun Alam

Tuesday, February 9, 2010

Jatropha Curcas @ Jarak Pagar

Pokok jarak pagar atau jatropha curcas

Buah jarak pagar yang boleh menghasilkan minyak biodiesel

Biji buah jarak pagar yang akan diproses untuk menghasilkan minyak biodiesel

Nama Botani : Jatropha curcas
Famili : Euphorbiaceae
Pengenalan

Jarak pagar atau nama botaninya, jatropha curcas berasal dari kawasan tropika dan subtropika seperti Amerika Selatan, Amerika Utara, Afrika dan Asia. Ketinggian pokok jarak pagar ini mencapai sehingga 5m. Pokok jarak pagar sering ditanam sebagai pokok pagaran dan kerana itulah namanya diperolehi. Buah jarak pagar berbentuk bujur dan berwarna hijau (rujuk foto). Setelah matang atau masak, ia akan merekah dan mengeluarkan biji berwarna hitam. Buah inilah yang digunakan untuk menghasilkan biodiesel.
Kegunaan

Minyak dari buah jatropha curcas atau jarak pagar yang dimasak akan mengeluarkan minyak berwarna kuning yang beracun. Minyak yang dicampur dengan belerang ini boleh mengubati luka-luka ringan. Malah jika dititiskan di celah jari kaki dapat menghilangkan penyakit kutu air. Kulit buahnya pula menjadi pelawas untuk membuang air besar.

Rebusan air daun jarak pagar dapat menyembuhkan penyakit demam dan Malaria. Daun ini juga turut menjadi makanan kepada ulat sutera. Daun ini akan gugur ke tanah dan lama-kelamaan menjadi sebati dengan tanah tanaman serta meningkatkan lagi kesuburan tanaman.

Kulit batang jarak pagar baik untuk disapukan pada bekas gigitan ular, salah urat atau terkehel. Selain itu, isi kayu batang pokok jarak pagar dapat menghilangkan putih lidah bayi dan menghilang panas di dalam badan. Kulit kayu jarak pagar boleh menghasilkan pewarna fabrik berwarna biru gelap. Akar jarak pagar boleh menjadi julap dan jika dihancurkan boleh ditempel bagi mengubat penyakit rheumatik.

Biji jarak pagar adalah ramuan mujarab tradisional untuk mengubati sakit lutut, batuk-batuk, luka lecur, gonerea, lumpuh, bengkak-bengkak, sakit kuning, radang paru-paru, gatal-gatal, ulser dan ketumbuhan.

Selain mencuci luka getah ini dapat melegakan kesakitan gigi berlubang dan ulser mulut dengan beberapa titisan dan tidak boleh dimakan kerana beracun. Ia juga dapat merawat luka selepas berkhatan agar lebih cepat sembuh.

Hampas yang terhasil daripada pemprosesan minyak jarak pagar boleh diguna semula sebagai baja kerana kaya dengan nitrogen fosforus dan postasium. Ia juga boleh menghindarkan perosak tanaman padi seperti siput gondang emas.
Kepada sesiapa yang berminat untuk mengusahakan penanaman jarak pagar secara komersial, ini info daripada Bionas mengenai jatropha curcas:

01. Perolehan minyak, lebih kurang 33%;
02. Amat sesuai di tanam di iklim tropika seperti Malaysia;
03. Tumbuh dengan cepat, 6 bulan sudah mulai berbuah dan mengeluarkan hasil;
04. Penjagaannya senang, tidak dirosak oleh serangga, ulat atau binatang ternakan;
05. Pokok jarak pagar mampu hidup melebihi 45 tahun;
06. Sebiji buah jarak pagar mengandungi 2, 3 atau 4 biji benih yang akan diproses menjadi bio-diesel;
07. Saiz pokok yang rendah dan rendang akan memudahkan proses memetik;
08. Satu ekar tanah boleh ditanam sebanyak 800 pokok jarak. 1 batang anak pokok 10 inci berharga RM 2.50 hingga RM 4.50 di tapak semaian;
09. Hasil pengeluaran dalam masa 2 tahun pertama lebih kurang 3.6 tan (buah) bagi setiap ekar setahun dan hasil tanaman jarak akan berganda selepas 2 tahun; dan
10. Jaminan beli balik biji buah Jarak (kering) ialah RM 0.85 sekilo bersamaan RM 850 se-tan oleh Bionas selama 30 tahun.

1 comment: