VIP Dedaun Alam

Monday, April 14, 2014

Ubi Itik Segar Dari Kebun


Percubaan pertama saya tanam ubi itik membuahkan hasil yang agak memuaskan hati. Ini tuaian pertama daripada sepokok ubi itik. Tuaian yang sedikit terlambat kerana ubi sudah mula rosak. Ubi itik biasanya direbus sebelum dimakan dan jika ada kerajinan, ianya boleh dijadikan pengat.

12 comments:

  1. Never heard before! so big! can finish? how it taste like? macam ubi kayu?

    ReplyDelete
  2. 'Ubi itik' is quite hard to find except in Kelantan during the flood season (November to December). Its size is just as big as tennis balls and some are as small as a ping pong ball. It tastier and sweeter than cassava but fibrous texture.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum En. Adry,
    Ini la pertama kali kak t tahu tentang ubi ni. Tq berkongsi gambar dan catatan tentang ubi itik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumusallam kak t,
      Ubi itik ni sbnrnya dh popular di Kelantan sejak dr dulu lagi. Ia hnya didapati dn blh dibeli pd musim banjir saja.

      Delete
  4. Salam Adry, agak unik ubi ini ya. Ini pertama kali tengok. Kat tempat kak ada satu jenis ubi daun menjalar juga tapi di panggil ubi gadung. Satu putih dan satu lagi berwarna ungu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam pn Normala,

      Ubi gadung tu saya biasa mkn. Ia sama spesis dgn ubi badak. Tekstur dan rasa sdkt berbeza. Ubi badak lbh sdp dn isinya lbh pdt.

      Delete
  5. ubi itik! dah lama tak mkn...mmg susah nak cari...en adry ada tunjuk rupa pokok/daun nya tak?
    last mkn ubi ni masa musim banjir besar di kawasan jerteh dulu...tahun 1992/1993 agaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ubi itik mmg pyh nk jumpa kecuali kita ke Kelantan pada musim banjir/hujung thn. Ubi itik yg saya tnm ni saya beli kat Kelantan dan tnm kat sini. Thn ni saya dh tnm semula ubi itik utk teruskan kelangsungan bekalan ubi itik. Entri ubi itik ada kat link bawah post ni. Nadia blh klik yg mana berkenan di hati..hehe..

      Delete
  6. Tak pernah dengar nama tu. Pertama kali tengok..

    ReplyDelete
  7. Salam Adry,

    Teringat zaman kanak2 dulu, ini antara ubi kegemaran Mak Aji. Kat KL tak pernak jumpa. Tak pernah terfikir untuk tanam ubi ni, kalau terjumpa bila balik kampung nak kena consider tanam sendiri pulak!

    ReplyDelete
  8. Pertama kali dengar ubi itik...macane rasanya ye?...

    Salam ukhuwah dari bunda..

    ReplyDelete
  9. Berkenaan penanaman ubi itek saya adalah salah sorang penanam ubi itek, ubi ini rasanya sedekit manis, isinya sangat halus berwarna puteh, biasanya direbus diletak garam secukup rasa Dan dimakan bersama kelapa Perut separa tua, Kebanyakan org tidak berapa kenal dgn jenis ubi ini. Ibi itek boleh didapati DINEGERI pantai timur terutamanya kelantan. Ubi ini biasanya selepas musim tengkujuh baru boleh didapati. Pada zaman dahulu org2 kelantan akn mulai menanam ubi ini juga selepas musim tengkujuh antara bulan 1,2 atau bulan 3.jangka masa untuk dituai sekitar 8hingga 10bulan.ubi itek juga paling enak dibuat pengat atau serawa juga buleh dimasak bersama sup menggantikan ubi kentang Dan sangat enak dimasak nasi bubur. Ubi itek juga sangat bagus untuk kesehatan kerana ia mempunyai serat yg sangat tinggi serta vitamin2 penting. Org2 dahulu mengamal mkn ubi ini selepas bersalin atau pn operation, ubi itek dikatakn memang banyak khasiatnya oleh org2 dulu.

    ReplyDelete