VIP Dedaun Alam

Thursday, October 21, 2010

Jantung Pisang

Jantung pisang kapas

Jantung pisang sebenarnya adalah bunga pokok pisang (musa sp.). Bunga pisang ini mempunyai banyak lapisan kelopak yang melindungi barisan bunga di dalamnya. Bunga pisang yang berbentuk jantung ini akan berterusan mengeluarkan bunga sekiranya tidak dipotong daripada tandan buah. Bunga pisang atau lebih dikenali dengan nama jantung pisang ini mempunyai khasiat dan kegunaannya. Ia biasanya dijadikan ulam(setelah dicelur), kerabu, teresek(masakan tradisional Kelantan), gulai dan pelbagai jenis masakan. Namun begitu bukan semua jenis jantung pisang yang boleh dimakan kerana terdapat beberapa jenis pokok pisang mengeluarkan jantung yang rasanya pahit atau sangat kelat. 

Jantung pisang mengandungi 1.2% protein, 0.3% lemak, 7% karbohidrat, fosfurus dan zat besi. Jantung mampu memberi tenaga kepada kita dan ia juga dikatakan baik untuk jantung, hati dan buah pinggang.

8 comments:

  1. sdapnye...cicah ngn budu...sdap2...

    ReplyDelete
  2. Hehe..sedap bila dicelur dn cicah dgn budu+lada burung. Kat sini abe sorang je mkn ulam mcm ni. Kdg2 tu abe hbiskn sorang je..

    ReplyDelete
  3. Hbis la kalo mkn hr yg tak keja. Blh mkn 2 kali. Lunch dn dinner.

    ReplyDelete
  4. suka makan ulam jantung...makan dengan sambal belacan....!!

    ReplyDelete
  5. salam...buat ulam cicah budu mmg mablesss..tapi kalo buat teresek + hati ayam lagi sedap lebih2 lagi susah nak buat.....

    ReplyDelete
  6. :CekWa,
    Ulam jantung pisang mmg sdp dimkn tak kira dicicah dgn apa pun(mgikut selera dn tempat)

    ReplyDelete
  7. :Kak Rosa,
    Salam kak, jantung pisang celur cicah budu mmg kena dn sdp. Nk buat teresek tu mmg pyh skt. Mahsuri biasa buat kerabu jantung pisang tp teresek blm penah cuba lg.

    ReplyDelete