VIP Dedaun Alam

Friday, January 15, 2010

Serai

Pokok serai

Nama Botani : Cymbopogon citratus (D.C) Stapf
Famili : Gramineae
Pengenalan
Pokok serai adalah sejenis tumbuhan yang hidup meliar. Serai kini telah ditanam disekitar rumah dan kebun kerana kegunaannya dalam bidang masakan dan perubatan. Serai tumbuh secara berumpun (rujuk foto). Masyarakat Melayu sering menggunakan serai sebagai penambah perisa dalam makanan dan masakan. Bagi tujuan perubatan tradisional, tiga bahagian utama yang boleh digunakan ialah akar, daun dan batangnya.
Kegunaan

Secara tradisi, serai digunakan untuk mengubati sakit kepala, sengal-sengal (rheumatism), sakit perut dan masalah membuang air kecil. Untuk mengubati sakit kepala dan sengal-sengal, daun serai ditumbuk lumat dan diletakkan di dahi (bagi sakit kepala) atau bahagian-bahagian tubuh yang terasa sengal. Bagi sakit perut dan masalah membuang air kecil pula, daun dan akar serai direbus dan diminum air rebusan tersebut. Selain daripada itu, batang serai pula boleh digunakan untuk menambahkan keharuman di dalam makanan. Di samping itu juga, ekstrak daripada akar serai boleh digunakan sebagai pewangi di dalam syampu dan minyak wangi. Ia juga boleh digunakan di dalam air mandian bagi menyegarkan tubuh badan.
Mengikut kajian saintifik, pokok serai mengandungi pelbagai jenis minyak yang diperlukan oleh tubuh badan manusia. Minyak ini mengandungi beberapa campuran seperti citral, limonena dan methyl heptonen. Daripada hasil kajian yang dijalankan, haruman dan aroma yang terhasil daripada pokok serai ini sebenarnya disebabkan oleh limonena dan campuran citral yang terkandung di dalamnya. Selain itu, saintis juga telah dapat mengasingkan dua jenis bahan kimia lain daripada pokok serai iaitu campuran cymbopogonol dan cymbopogone.

No comments:

Post a Comment