VIP Dedaun Alam

Friday, February 5, 2010

Mahogany @ Sky Fruit

Deretan pokok mahogany yang menghiasi sebatang jalanraya di Langkawi. Mahogany lebih dikenali dengan nama buah tunjuk langit oleh penduduk tempatan.

Inilah rupa buah mahogany atau sky fruit yang sentiasa menunjuk ke arah langit


Nama Botani : Swietenia macrophylla
Famili : Meliaceae
Nama Lain : Sky fruit, buah tunjuk langit

Pengenalan
Pokok mahogany atau sky fruit merupakan tumbuhan yang hidup liar di kawasan hutan hujan tropika yang bersuhu kering dan lembap seperti di Amerika Selatan, India Barat, Indonesia, Fiji, Honduras, Kepulauan Solomon dan Malaysia. Mahogany telah terkenal sejak sekian lama kerana kayunya yang bermutu tinggi di pasaran dunia. Di Malaysia, pokok banyak ditanam sebagai tanaman landskap taman dan pokok penghias/teduhan di tepi jalanraya atau lebuhraya.

Kegunaan

Selain daripada kayunya yang bermutu tinggi, pokok mahogany juga mengeluarkan buah yang mempunyai khasiat yang sukar diperolehi dari mana-mana tumbuhan herba di seluruh dunia. Buah mahogany lebih dikenali dengan nama sky fruit atau buah tunjuk langit di kalangan penduduk Malaysia. Buah mahogany mengandungi tiga komposit aktif utama yang tinggi iaitu flavonoids, saponins dan bitter alkaloid. Ia juga mengandungi protein, mineral, pelbagai vitamin, karbohidrat dan sebagainya.yang dapat mengekalkan tahap kesihatan tubuh badan dan meningkatkan tenaga keseluruhan badan manusia.

Kajian oleh pakar mendapati biji dari buah mahogany mengandungi khasiat semulajadi yang boleh dijadikan penawar bagi membantu dan meningkatkan sistem pengedaran darah di dalam tubuh manusia.

Flavonoids berupaya meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia juga terdapat di dalam ginkgo biloba dan tongkat ali. Bahan flavonoids yang tinggi di dalam buah mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti-oksida.

Saponins merupakan enzim semulajadi yang membantu melancarkan perjalanan darah ke seluruh tubuh manusia. Saponins di dalam buah mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Ia membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku.

Bitter alkaloids yang terkandung dalam buah mahogany adalah unsur organik yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Rasa buah mahogany sangat pahit sekiranya dimakan begitu sahaja disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi. Ini akan membuatkan darah di dalam badan terasa pahit dan ia membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi punca utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ia akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-fungsi utama flavonoids adalah mengurangkan tahap gula dalam darah, mengimbangi kandungan gula dalam darah, memperbaiki kelancaran peredaran darah, menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh, memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah, mengurangkan kandungan kolestrol dalam darah.

Fungsi-fungsi utama saponins pula ialah mempertingkatkan imuniti, merangsangkan perembesan insulin dari pancreas, mempertingkatkan fungsi pembinaan darah, menangani kekejangan otot dalam saluran pernafasan, melancarkan sistem saluran pernafasan, mempertingkatkan daya penghasilan sperma bagi lelaki, memperbaiki sistem peredaran darah, detoksifikasi, mencegah keracunan, menenangkan fikiran, menghilangkan kelesuan minda, melambatkan proses penuaan (awet muda) dan menguatkan hati.

Kandungan nutrisi yang terdapat dalam biji buah mahogany adalah protein, vitamin B1, vitamin A, vitamin D, vitamin E, vitamin B6, vitamin B3, zat besi, asid folik, kabohidrat, serat(fiber), potassium, kalsium, magnesium dan sodium.

9 comments:

  1. I needed to thank you for this fantastic read!! I certainly loved
    every little bit of it. I have got you saved as a favorite
    to check out new things you post…

    Also visit my website: Cheap Jerseys

    ReplyDelete
  2. Hey there would you mind letting me know which webhost you're working with? I've loaded
    your blog in 3 completely different internet browsers
    and I must say this blog loads a lot quicker then most.
    Can you suggest a good hosting provider at a fair price?
    Cheers, I appreciate it!

    Have a look at my weblog: Louis Vuitton Handbags Outlet

    ReplyDelete
  3. Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how
    could i subscribe for a blog website? The account helped me a
    acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear
    concept

    my site; Converse basse

    ReplyDelete
  4. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless imagine if you added some great images or video clips to give your posts more, "pop"!
    Your content is excellent but with pics and clips, this website
    could undeniably be one of the best in its niche.
    Superb blog!

    My website ... www.abercrombieandfitchbe.com

    ReplyDelete
  5. Hey! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the great work!

    Feel free to surf to my blog post - Nike Air Max Pas Cher

    ReplyDelete
  6. Hi there! This is my 1st comment here so I just wanted to
    give a quick shout out and tell you I genuinely enjoy reading through your posts.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same subjects?
    Thanks a lot!

    my blog post ... Abercrombie Fitch Belgique

    ReplyDelete
  7. I'd like to thank you for the efforts you have put in penning this site. I'm hoping to
    view the same high-grade blog posts by you in the future
    as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me
    to get my own blog now ;)

    Feel free to surf to my weblog ... Abercrombie & Fitch

    ReplyDelete
  8. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30..dengan kos penghantaran rm5...cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    ReplyDelete