VIP Dedaun Alam

Friday, October 23, 2009

Selasih

Pokok Selasih


Nama Botani : Ocimum Sanctum
Nama Lain : Kemangi, holy basil, sweet basil, thulasi, ruku-ruku

Pengenalan

Antara ulam yang menjadi pilihan dan juga sering ditanam dikawasan rumah ialah pokok selasih. Pokok selasih bukan hanya berguna sebagai ulam tetapi juga sebagai bahan penyedap masakan, bahkan dalam bidang perubatan. Herba ini sesuai untuk merawat beberapa jenis penyakit dan nilai perubatannya begitu tinggi bagi kaedah perubatan ayurveda. Pucuk selasih juga boleh dijadikan ulam dan ianya mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Cara pembiakan pokok selasih adalah melalui keratan batang dan biji benih. Pokok selasih senang tumbuh dan agak lasak.

Kegunaan

Antara penyakit yang boleh dirawat dengan cara memakan daun atau pucuk selasih secara mentah adalah masalah usus atau lebih biasa di panggil gastrik.Ia juga sesuai untuk merawat penyakit kulit, sakit kepala, sakit telinga dan juga meredakan demam.
Ia dilakukan dengan merendamkan beberapa helai daun selasih yang segar di dalam air panas dan setelah suam, minumlah air rendamannya tadi.Malah air rendamannya itu boleh juga digunakan secara luaran bagi mengubati sakit sendi dan menambah pengeluaran susu bagi wanita yang menyusukan anak. Biji selasih juga digunakan sebagai bahan campuran dalam minuman yang berfungsi untuk menyejukkan badan.

No comments:

Post a Comment