VIP Dedaun Alam

Wednesday, October 14, 2009

Buah Nadir Malaysia


Buah ni aku pernah makan masa aku kanak-kanak dulu tapi tak pasti apa nama sebenar buah ini. Yang aku ingat orang panggil buah konikoma, seakan sebutan dalam bahasa jepun.

11 comments:

  1. Buah konikoma tu rasanya macam mana? mangga ke?

    ReplyDelete
  2. mna info lain psal buah ni...x penah dgr pon...

    ReplyDelete
  3. Buah ni sgt jrg ditemui dn mgkn akn pupus satu masa nti.Dulu ada org tnm tp rasanya tak la sdp mana. Manis tp agk pelik rasanya.Isinya warna mcm mentega,gebu.Bila mkn msti kita rasa nk minum air masak je.. Kalau nk tau rasanya, cuba mkn buah tanjung.Rasanya lbh krg sama tp buah tanjung agk kelat.

    ReplyDelete
  4. Saya pernah makan buah ni beberapa bulan lepas, betul kata adry mengenai rasa, warna isinya. Kawan saya beli di sekitar sungai buloh selangor. tapi kawan saya kata namanya buah ciku brazil. rasanya tak berapa betul kot.

    ReplyDelete
  5. Sdr dinn prnh mkn buah ni.Kalau br mkn beberapa bln lps mknanya pkk ni msh ada tp dh tak byk di M'sia. Sy dh lama sgt x mkn.Dkt dua dekad dh.Bentuk buahnya mmg hmpir sama dgn ciku tp lbh bsr dn wrna buah yg beza.Sekali tgk mcm sdp tp tak la sdp sgt.

    ReplyDelete
  6. Adry,

    Daku pernah makan buah ni mase kecik-kecik dulu di pasir puteh. nama pak sedaraku cakap samalah macam kamu tulis. dan aku tak pernah jumpa lagi dah buah ni selepas itu (circa 91-93). nadir.

    se lagi buah kiat (sekiat), ada kamu jumpa?

    ReplyDelete
  7. As salam aliff,
    Saya pn mkn buah ni di Kelantan, negeri kelahiran saya. Kat tmpt lain x penah jmpa lg buah ni. Buah keriat/kiat/sekiat/chekiat tu dh hmpir pupus skrg ni. Saya mkn buah tu dkt 10thn lps. Beli kat pasar tani.

    ReplyDelete
  8. kt umah sy ada pokok kiat 2. buah dia bujur kecik, wrna merah n rsa dia msam manis. rse dia ok tp isi dia nipis. x puas mkn. telan dgn biji bru puas ati. tp nnti sembelit. hehehe....
    tp ayh sy dh nk tebang pokok 2. ksihan dia.

    ReplyDelete
  9. Sayangnya kalau pkk sekiat/keriat tu nk kena tebang. Mkin pupus la pkk ni jwbnya. Skrg ni tak ramai yg tau kewujudan pkk nadir ni.

    ReplyDelete
  10. buah ini masih ada di dusun yang saya jaga di Puncak Alam selangor..Isinya seakan isi keledek...sangat halus teksturnya. manis yg sederhana jika ranum..Yang masak biasa-biasa akan ada getahnya melekat di lelangit jika makan. Mengenyangkan..Makan dua biji awal pagi dah cukup bagi tenaga sehingga jam 12,30 tghari...isinya yang ranum bewarna oren dan bijinya sebesar ruas jari hantu orang dewasa. ada dua biji dalam 1 buahnya...pembiakan adalah dari biji. melambak di bawah pokok anak-anak yang tumbuh dari bijinya...

    ReplyDelete
  11. buah ini masih ada di dusun yang saya jaga di Puncak Alam selangor..Isinya seakan isi keledek...sangat halus teksturnya. manis yg sederhana jika ranum..Yang masak biasa-biasa akan ada getahnya melekat di lelangit jika makan. Mengenyangkan..Makan dua biji awal pagi dah cukup bagi tenaga sehingga jam 12,30 tghari...isinya yang ranum bewarna oren dan bijinya sebesar ruas jari hantu orang dewasa. ada dua biji dalam 1 buahnya...pembiakan adalah dari biji. melambak di bawah pokok anak-anak yang tumbuh dari bijinya...

    ReplyDelete