VIP Dedaun Alam

Thursday, October 22, 2009

Inai

Pokok inai

 Bunga dan daun inai

Nama Botani: Lawsonia Inermis
Famili: Lythraceae

Pengenalan

Pokok inai merupakan sejenis tumbuhan renek dari spesies lawsonia. Daunnya yang matang berwarna hijau gelap dengan bintik-bintik kehitaman. Tumbuhan ini sukakan kelembapan yang agak tinggi dan bersaliran yang baik, namun ia adalah tumbuhan yang agak lasak dan boleh bertahan dalam keadaan kering yang tidak terlalu lama. Pokok inai boleh dibiakkan melalui keratan batang atau biji benih.

Kegunaan

Daun pokok inai mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Ia boleh digunakan untuk menyembuhkan luka dan kudis di sekeliling kuku. Daun inai ditumbuk dan disapukan pada tempat yang sakit. Air rebusan daun inai bersama dua gelas air. Setelah mendidih, airnya ditapis dan diminum dipercayai dapat merawat sakit perut.

Serbuk daun inai digunakan untuk menyembuhkan luka-luka semasa berkhatan, bisul, penyakit-penyakit kulit dan sengal-sengal tulang. Air daun inai adalah bahan astringen yang boleh mengecutkan tisu-tisu organik dan dapat mengurangkan atau mengawasi pendarahan yang berlebihan. Air daun inai juga dapat menyembuhkan sakit tekak. Daun inai yang disapu pada kulit untuk mengubati penyakit kulit, bisul dan melepuh.

Di samping penggunaan untuk tujuan perubatan, daun inai adalah bahan penting dalam proses mewarnakan tapak tangan, kuku dan kaki. Ia biasanya dicampurkan dengan pewarna asli yang lain untuk memberi warna yang baik. Inai juga boleh digunakan untuk mewarnakan rambut atau bahan tekstil.

Nota : Bunga inai yang belum berkembang boleh dijadikan ulam dengan dimakan mentah.

No comments:

Post a Comment