VIP Dedaun Alam

Sunday, January 23, 2011

Rebahnya Setiar Satu Abad

Pokok setiar yang berusia lebih satu abad. Hampir setiap tahun ia mengeluarkan buah yang banyak. Pernah berlaku,  dahan sebesar satu pemeluk patah dan jatuh bersama buah yang sedang masak.

Bandingkan saiz si kecil yang berusia 2 tahun 10 bulan dengan pokok setiar gergasi. Foto ini dirakam sehari sebelum ia rebah ke bumi.

Rebahnya pokok setiar satu abad ini dengan hanya kudrat dua orang bersama mesinnya.

Inilah penamat khidmat dan sumbangannya kepada manusia, kerengga(berpuluh-puluh sarang kerengga musnah), tupai yang kehilangan mahligai dipuncak dan beburung yang bersarang/singgah berehat pada dahan pokok tua ini.

10 comments:

  1. aduh sayangnya...mengapa ditebang ? saya ada tiga pokok ,semuanya berbuah bila tiba musim....bila masak serentak menguning,macam bola emas....Malah ada yang memberhentikan kenderaan,untuk melihat dan bertanya khabar...bolih ke..buah nadir ni dimakan.Saya berikan percuma...he he..ialah untuk merasa.Pernah jual 100 biji 5 ringgit.Mereka dari kilang jeruk..untuk buat bisnes.Setiar buah nadir yang semakin pupus.....

    ReplyDelete
  2. korban pembangunan tuh..banglo dah siap pacak tiang ke?pepon si kecil menten ngan senyuman manis..awat rambut tak sanggul?

    ReplyDelete
  3. kalau nis main sorok2 pn x nmpk tu

    ReplyDelete
  4. rebahnya sang setiar demi pembangunan dan jasa baktinya tetap dalam kenangan huhuhu..sibbaik boleh di abadikan sebagai kenangan kat blog dedaun alam...wah model cilik ngan rambut yg makin mencecah montot tu, minta sikit rambut nis hehe

    ReplyDelete
  5. sdihnya n3 ni...xpe la....papepon...model 2 ttp cmel...hihihi

    ReplyDelete
  6. :zul permatang badak
    Pkk setiar tpaksa ditebang sbb nk buat rmh kat situ. Kedudukannya betul di dpn rmh yg akn dibina. Risau ia tmubang ke arah rmh. Ramai org keliru antara setiar dgn sentul sbb ia hmpir sama. Setiar ni mkin pyh nk jmpa skrg ni tp sentul msih byk lg.

    ReplyDelete
  7. :Lina pg
    Br nk mula projek tu. Dok tggu tkg rmh bina konkrit dn tiang tu.

    ReplyDelete
  8. :kak rosaliza
    Setiar ni mmg byk jasa tp dh kna tbg..huhu.. Model cilik posing dpn pkk utk kenangan.

    ReplyDelete
  9. :ezzyra
    Sedih n3 ni sbb pkk tua ni tpaksa ditebang. Lps ni takdak dh la buahnya yg manis tu.

    ReplyDelete
  10. :alla
    Bkn setakat nis yg blh smbunyi blkg pkk tu. Abah dia pn blh sbb bsar sgt pkk tu.

    ReplyDelete