VIP Dedaun Alam

Friday, January 14, 2011

Kunyit Hitam Asli

Pokok kunyit hitam yang asli masih dalam proses semaian. Di belakangnya adalah anak pokok duku palembang.

Kisah mengenai kunyit hitam pernah penulis paparkan dalam Dedaun Alam sebelum ini. Kunyit hitam tersebut tidak sama dengan kunyit hitam yang asli ini. Dan inilah dia kunyit hitam yang penulis maksudkan dalam entri berkenaan. Pokok kunyit hitam lebih bernilai dan dikatakan mempunyai unsur mistikal. Ada yang mengatakan jika kunyit hitam ini ditanam di empat penjuru rumah, ia akan menghalang gangguan sihir dan makhluk halus(jin). Dikatakan juga, hanya orang-orang yang tertentu boleh menanam kunyit hitam ini dan ia tidak boleh diberi sebarangan kepada orang lain. Sekiranya ini berlaku, pokok kunyit ini tidak akan hidup. Malah ada yang mengatakan kunyit hitam adalah pemberian 'penjaganya' kepada orang-orang yang tertentu sahaja. Apapun, Allah (swt) yang maha berkuasa.

Pokok kunyit hitam ini memang telah lama penulis tanam di kampung dan ia dibawa ke tempat tinggal penulis sekarang untuk dibiakkan. Dah lebih sepuluh dekad kunyit hitam ini hidup tanpa sebarang masalah di kampung halaman penulis. Anak-anak pokok duku palembang dan dokong juga disemai untuk ditanam.

36 comments:

  1. Salam..wah penuh misteri rupanya kunyit hitam ni..dah hidup subur tu kat langkawi,,, akk tak nmpk pulak ank duku palembang tu..mesti cinonik lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum...sy nk tanya mana ye boleh saya dptkn kunyit hitam ni ye?sy cari utk di gunakn merawat anak pada kawan sy yg menghidap lukimia..klu ada boleh tak hubunggi di no ini 01119748939...timekasih

      Delete
  2. salam en daun.
    wah, rajinnya en daun bercucuk tanam. baru kali ni juga dgr nama kunyit hitam, biasa kunyit kuning je. hehe... tak rugi tanam, byk khasiatnya. tak ada yg mustahil dgn kehendak Allah.:))

    ReplyDelete
  3. Memang sukar untuk mendapatkan kunyit hitam. Saya sendiri pun pernah mendengar namanya. Tapi tak pernah melihatnya. Dulu saya ada menanam halia bara, tiba-tiba banjir melanda terus habis benihnya.

    Herba-herba perubatan perlu ditanam secara berterusan agar anak cucu beroleh manfaat,kebaikan tersembunyi kalau tidak dikaji ia berlalu begitu sahaja.

    ReplyDelete
  4. ohhh baru perasan pkk duku tu..rupanya dlm polibag lain heheh..dh besar tu...tanam guna biji ke

    ReplyDelete
  5. Salam kak rosa,
    Dh hidup subur kat sini. Ada satu polibeg lg tp yg tu isi saja, blm tumbuh. Ada org percaya kunyit htm ni ada kuasa mistiknya. Anak duku palembang tu bw blik ank. 9 pokok semuanya dn dh keluarkn daun2 baru. Ank2 duku tu kutip bw pkk tepi umah ngan bonda masa nk btolak ke sini.

    ReplyDelete
  6. :anis
    Salam kak anis,
    Kunyit hitam ni ada dua jenis. Dua2 tu ada dlm Dedaun Alam ni. Menanam pkk2 ni hobi sy dr dulu lg..he3..

    ReplyDelete
  7. :zul permatang badak
    Kunyit hitam yg ni mmg pyh nk dpt. Jrg org kenal dn pernah melihatnya. Pkk halia bara sy ada tnm, msih dlm polibeg. Pkk2 yg berguna kpd kita elok ditanam supaya generasi kan dtg trs knl dn tahu kegunaannya.

    ReplyDelete
  8. :ezzyra
    Misteri dn mistik sikit pkk kunyit hitam ni. Ada org kata kalau 'penjaganya' tak benarkn org tertentu tnm dia akn ambil semula. Entah betul ke tdk tak tau la.

    ReplyDelete
  9. saya ada juga menanam beberapa jenis herba yang diantaranya temu kunchi, halia merah, halia padi, kunyit puteh, kunyit hitam. semuanya saya tanam dalam pasu dek kerana duduk rumah taman apa nak buat. kerna hobi saya tanamlah. pokok pokok bungaan tak banyak melainkan yang punyai khasiat tersendiri saperti sundal malam, melor tongkeng dll.

    saya belum pernah dengar apa tah lagi nengok pokok kunyit hitam saperti ini. ada kah penulis menyimpam benihnya untuk dijual?

    terima kasih

    ReplyDelete
  10. Saya pn sama, suka menanam pokok. Temu kunci, halia bara, cekur, kunyit hitam, tunjuk langit antara yg saya tanam. Kunyit hitam spt dlm foto mmg sukar utk diperolehi tidak spt kunyit hitam yg berdaun besar. Setakat ni saya hanya tanam untuk koleksi herba saja.

    ReplyDelete
  11. ya! tunjuk langit saya ada tapi paku tunjuk langit dan juga jerangau. seorang kawan ada menjanjikan saya temu hitam dan kunyit padi untuk ditukarkan dengan kunyit puteh. saya berfikiran saudara punyai kunyit hitam asli yang boleh saya beli.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  12. asslmkm.. tuan sy ada bela pokok kunyit hitam hitam nie.. dah lebih 3 tahun.. dah buah kuyit hitam ni dah hitam sgt.. dan ia telah timbul di permukaan tanah.. jd apakah yg sy bole buat untk maximum kan pontesi kuyit ni... sesiapa yg ada pengalaman ttg kunyit ni atau ber minat boel hubungi sy terus.. 0126921774

    ReplyDelete
  13. Saya ada pokok kunyit hitam yg sama seperti gambar di atas ini. Dulu nya pokok ini saya dapat dari sedara saya dari Johor dan saya tanam di Singapura, saya berikan se pohon pada sedara saya dari Tg Balai Karimun. Setelah 2 tahun pokok saya mati dan saya buang dan saya di beri tau pokok nya akan tumbuh lagi se telah mati. Yg bagus klau di mati dan hidup lagi se lama 7 kali. Akhir nya saya dah dapat kan pokok ini dari sedara yg di Tg Balai dan saya dah tanam selama 3 tahun di rumah baru saya di JB. Pokok nya sungguh subur da dah mula berbuah hingga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan masih ad ke?boleh ke minta beli sedikit utk buat ubat

      Delete
  14. Di mana saya boleh cari kunyit hitam dan cekur merah?

    ReplyDelete
  15. kunyit hitam kalau nak tahu asli amik sikit masuk masa masak nasi. kalau hitam asli lah tu... nasi tu makanlah ambil gambar tengoklah bila umur tua.. masih muda.

    ReplyDelete
  16. Salam,

    Kunyit hitam jenis ni ada dijual rizomnya ker. Jika ada saya nak beli...Tentu sekarang pokok tu dah membiak. Entry bertarikh 14 Jan 2011.. email: borosmomogun@mail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm tuan
      Maaf mncelah
      Jika masih berminat sy ade biak/tanam kunyit hitam rare curcuma caesia..dan kunyit hitam thai@kaempferia parviflora. Kunyit hitam batang hitam paling rare cuma sepasu koleksi herba.
      Berminat wasap sy 01127039650

      Delete
  17. https://www.facebook.com/IndukKunyitHitam/

    ReplyDelete
  18. brminat nk join group wssup prkebun kcil dn bsr bole kol or wssup sy di no 01137530526(joe) insyallah sma2 lh kita mmbntu brkongsi pndapat srta pngalamn yg ade dlm dunia petanian ini,,
    ahli trhad
    kekosongn di buka,,,
    tq,

    ReplyDelete
  19. Salam saya dari ulu tiram johor...mmg dah lama cari kunyit hitam yg asli ni...ada jual ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya aedy kulai
      Wasap saya 01127039650
      Jika masih mecari kunyit hitam india @ curcuma caesia

      Delete
  20. Saya Dari Skudai. Do mana saya boleh beli kunyit Hitam ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Saya aedy kulai
      Wasap saya 01127039650
      Jika masih mecari kunyit hitam india @ curcuma caesia

      Delete
  21. Saya melissa dari Sabah nak join koleksi herba ni. No whatsp saya 0166371756..

    ReplyDelete
  22. asli anak kunyit hitam contack baha 0107888548

    ReplyDelete
  23. Saya Assalamualaikum,
    En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan Herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg boleh merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan juga untuk sakit lutut dan asthma. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba yg terpilih ini terbukti mujarab dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser. Fokus herba ini untuk membunuh sel-sel kanser hingga tahap akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dlm tubuh terlalu lama. Sel kanser akan merebak ke organ-organ lain. Setiap penyakit ada penawarnya, herba bukanlah benda asing lg, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetap kan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan.

    Penawar dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Bukan pesakit kanser juga boleh amalkan herba ini sebagai amalan harian untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser. Cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....? 😊

    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni kanser. Sila layari laman facebok saya JUTAWAN HERBS.

    Testimoni-Testimoni pengguna JUTAWAN HERBS

    ▪️ Kanser payudara stage 4

    Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM.
    Sekarang dah sembuh dan sihat, dulu doktor berkata dia mampu hidup setahun saja lagi. Selepas itu dia mula minum jus herba sampai sekarang, lebih 6tahun dia minum. Dia menerbitkan buku perjuangan kanser sepanjang hidupnya dengan herba. (Buku boleh order dgn sy). Dia menjadi tetamu dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, Tv1 menceritakan tentang kanser.

    ReplyDelete