VIP Dedaun Alam

Wednesday, January 26, 2011

Ayam Mutiara

Ayam mutiara mepunyai sifat setiakawan yang sangat utuh. Biasanya mereka hidup dalam kumpulan dan tidak suka terpisah antara satu sama lain.


Ayam mutiara juga dikenali sebagai ayam api-api(di Kelantan ia dikenali dengan nama ayam api) dan ayam burung (utara Semenanjung). Ramai yang terkeliru antara ayam mutiara dan ayam belanda. Ayam mutiara dan ayam belanda adalah spesis yang berbeza. Ayam belanda bersiaz lebih besar dan lebih dikenali dengan nama ayam turki atau ayam piru. Terdapat beberapa spesis yang ada di Malaysia dan ia dibezakan melalui corak dan warna bulu. Antara spesis ayam mutiara adalah helmeted guinea fowl, vulturine guinea fowl, crested guinea fowl dan pied guinea fowl. Harga ayam mutiara di pasaran semasa agak tinggi iaitu RM60 hingga RM80 seekor (dewasa).

4 comments:

  1. ...seronok tengok kelincahan ayam api....aktif dan cergas....dulu2 pernah pelihara....tapi sekarang ni anak ayam ni mahal sangat....

    ReplyDelete
  2. Ayam api ni suka bergerak dlm kumpulan. Bila berlari, semua ikut berlari. Sy pn suka tgk gelagat ayam ni. Ank ayam api ni rasanya plg murah pn RM15/seekor. Telornya pn dh RM3 sebiji.

    ReplyDelete
  3. salam..suka tgk ayam api bersih je bulu dia. org mkn ke ayam ni

    ReplyDelete
  4. Salam kak rosa,
    Ayam api mmg pembersih. Nmpk cntik je badannya. Ayam ni byk khasiat dn blh dimkn tp hrganya agk mhl. Kalo tak syg duit blh la beli ayam ni utk dimkn..hehe..

    ReplyDelete