VIP Dedaun Alam

Sunday, August 1, 2010

Kembang Semangkuk

Pokok kembang semangkuk yang berbatang lurus dan berdaun lebar. Gambar pokok kembang semangkuk  kurang jelas kerana sudut untuk fotografi sangat terhad dan terlindung oleh pokok besar yang lain.


Nama Botani : Scapium sp.
Famili : Sterculiaceae

Pengenalan

Pokok kembang semangkuk merupakan tumbuhan jenis balak yang tumbuh di hutan Malaysia, Thailand, Kemboja, Myanmar, Singapura, Brunei dan Indonesia. Terdapat beberapa spesis pokok kembang semangkuk iaitu scapium beneonsis (Kepulauan Borneo), scapium longipetiolatum (Kepulauan Borneo), scapium linearcarpum (Malaysia dan Singapura), scapium longiflorum (Semenanjung Malaysia), scapium macropodum (Malaysia, Thailand, Indonesia, Kemboja dan Singapura), scapium scahigerum (Myanmar, Kemboja, Thailand dan Malaysia). Kayu daripada pokok ini bukan jenis keras dan berkualiti tinggi. Kayunya jenis ringan dan biasanya digunakan untuk menghasilkan kotak, perabot dan batang mancis. Daun dalam spesis scapium ini bersaiz besar besar dan tersusun dalam bentuk spiral. Biji buahnya berdiameter 1.5 hingga 3 cm dan ia menghasilkan sejenis bahan lembut dan kenyal jika direndam di dalam air.

Kegunaan

Buah kembang semangkuk paling popular dijadikan bahan dalam minuman lai chi kang dan airbatu campur. Scaphium macropodum dan scaphium lychnophorum menghasilkan jeli yang terbaik dalam spesis scapium. Buah kembang semangkuk yang direndam di dalam air dan diminum serta dimakan buahnya dipercayai boleh menurunkan panas badan(ketika demam). Air rendaman buah kembang semangkuk ini juga dapat digunakan untuk merawat asma, pendarahan hidung, melawaskan pembuangan air besar, masalah kulit, sakit mata, sakit gigi, kecacingan di kalangan kanak-kanak dan cirit birit.

Kulit pokok kembang semangkuk bersama herba yang lain direbus dan diminum boleh merawat disenteri dan pendarahan rahim. Meminum air rebusan ini juga boleh menolong melawaskan pembuangan air kecil.

4 comments:

  1. Salam En Dedaun,
    Minuman air kembang semangkuk boleh mengurangkan batuk dan sakit tekak.

    ReplyDelete
  2. Salam Hajah,
    Kembang semangkuk mmg baik utk legakan batuk, sakit tekak dn menurunkn pns bdn.

    ReplyDelete
  3. saya mencari buah kembang semangkok kapasitas 10ton,bagi yg memiliki dapat menghubungi no.085813747571.

    ReplyDelete