VIP Dedaun Alam

Tuesday, August 24, 2010

Bendang Padi Di Bumi Lagenda

Sawah padi dipanggil bendang atau padang oleh penduduk Langkawi. Di sini, terdapat beberapa tempat yang mempunyai kawasan penanaman padi samada sekali atau dua kali setahun. Kawasan sawah padi yang paling luas adalah di mukim Ulu Melaka, diikuti oleh mukim Padang Matsirat, Kedawang dan Ayer Hangat. Tanaman padi di sini biasanya dibuat sekali setahun kerana masalah pengairan. Kebanyakan petani mula mengusahakan sawah padi pada musim 'barat' (April - Disember). Musim 'timur' adalah tempoh paling kurang hujan dengan kemarau yang agak panjang dan cuaca panas kering.

Sawah padi yang berlatar belakang Kampung Mawat. Di kampung inilah Mahsuri tinggal pada masa dahulu.

Di seberang sawah padi terdapat kampung mini Eropah kerana terdapat lebih daripada lima buah rumah milik orang asing yang dibina di situ. Mereka tinggal di sini melalui program M2H. Program ini rasanya tidak perlu diteruskan kerana terdapat pelbagai masalah yang timbul.

Masjid Al-Qodim gah berdiri di kejauhan sana. Masjid ini asalnya sebuah binaan menggunakan kayu. Mengikut sejarah (bukan lagenda) masjid lama ini cuba dibakar oleh bala tentera Siam semasa menyerang Langkawi pada masa dahulu tetapi tidak berjaya mebakarnya walaupun binaan daripada kayu dan papan sahaja. Sayangnya, binaan tersebut telah tinggal sejarah dek kerana pembangunan. Sepatutnya tinggalan sejarah seperti ini dikekalkan untuk tatapan generasi pada masa sekarang.

3 comments:

  1. Salam en Daun...cantik n sejuk je mata memandang sawah padi menghijau gitu.....masa ni padi tak berbuah lagi ke..kalo padi menguning tu lagi best tgkkan

    ReplyDelete
  2. Salam kak rosa,
    Mmg cntik pmndgn swh padi yg mghijau ni.Msa snap gmbr ni,padi br je keluar buah.Pi ptg klmrin bw nis tgk ayaq sungai,org dh tuai pn padi tu.

    ReplyDelete