Thursday, March 11, 2010

Maman Hantu

Pokok maman hantu. Bentuk pokok ini tidak menyeramkan tetapi kenapa ia diberi nama hantu??Posted by Picasa

Nama Botani : Cleome gynandra L
Famili : Capparaceae

Pengenalan

Maman hantu adalah tumbuhan yang tumbuh meliar di kawasan berpasir dan bertanah liat. Di Malaysia terdapat dua jenis pokok maman yang biasa ditemui iaitu maman sayur dan maman hantu. Pokok maman hantu merupakan tumbuhan yang bersifat lasak. Ia mampu hidup subur dalam keadaan kemarau panjang dan tanpa air. Ketinggian pokok maman hantu biasanya tidak melebihi 1 meter dan hayat tidak panjang kerana setelah berbunga dan berbuah, pokoknya akan mati. Maman hantu membiak melalui biji benih yang terdapa dalam buah berbentuk lenggai.

Kegunaan

Maman hantu juga boleh dijadikan jeruk seperti saudara terdekatnya iaitu maman sayur tetapi ianya kurang digemari kerana rasanya yang sedikit pahit. Untuk membuat jeruk maman samada jenis sayur atau hantu, pokok maman yang telah matang dijemur sehingga layu bagi mengelakkan ia menjadi jadi busuk. Guna air rebusan nasi yang mendidih(ditanak dengan sukatan air yang banyak seperti memasak bubur) sebanyak setengah cawan untuk secekak pokok pokok maman. Sejukkan air nasi, masukkan sedikit garam dan tambahkan air suam. Masukkan daun maman setelah air menjadi sejuk(guna bekas kedap udara atau beg plastik untuk proses menjeruk). Setelah dijeruk melebihi 48 jam, jeruk maman ssudah sedia untuk dimakan.

Selain dibuat jeruk, pokok maman hantu juga dipercayai boleh merawat buasir dan reumatik.

5 comments:

  1. lpa plak nk tgk pkok ni yg real hr 2...keadaan x mengizinkan nk lawat skitar rmah...hahaha

    ReplyDelete
  2. Byk pkk dlm n3 yg ada di sekitar umah tp ada yg dh mati sbb kemarau pjg, siram pn mati kering juga.

    ReplyDelete
  3. salam...akk terlepas n3 ni...hari tu cuti2 bloging.... itu lah rasanya dulu ada arwah chek buat n tanam pkk ni..tapi masa akk pun kicik lg ingat2 lupa...tq ya info...tapi la ni payah dh rasa nak cari pkk maman

    ReplyDelete
  4. Salam kak, kat sini depa gna maman hantu je.Maman biasa tu takdak kot.Maman hantu mmg byk kat sini.Skrg ni byk tmbuh tepi2 jln.Maman sayur biasanya org tnm dlm kebun getah slps pkk getah ditebang dn dibakar.

    ReplyDelete
  5. Salam Adry,

    Mak Aji selalu perasan maman (hantu agaknya) kat laman tetapi dibuang saja sebab x pandai untuk buat jeruknya. Mak Aji teringat semasa kat kampung dulu arwah mak buat sendiri jeruk maman ni. Selepas dia tiada, kalau balik kampung Mak Aji beli aja tapi tak sesedap yang dibuat sendiri.

    ReplyDelete