VIP Dedaun Alam

Friday, March 12, 2010

Bayam Duri

Pokok bayam duriPosted by Picasa

Nama Botani : Amaranthus spinosus L.
Famili : Amaranthaceae

Pengenalan

Pokok bayam duri adalah tumbuhan yang hidup meliar di kawasan sekitar rumah, kawasan atau padang terbiar dan tepi jalan. Pokok bayam duri mempunyai ciri daun yang sama dengan pokok bayam sayur tetapi ia bersaiz lebih kecil. Bahagian batang pokok bayam duri terdapat duri-duri kecil. Tinggi pokok ini di antara 30 hingga 100 cm. Batangnya berwarna hijau atau kemerahan, bercabang-cabang dan berduri. Ia membiak melalui biji benih.

Kegunaan

Akar pokok bayam duri rasanya manis, pahit dan sejuk. Ia boleh digunakan untuk mereda demam(antipiretik), diuretik, melancarkan perjalanan haid, ekspektoran, antitoksik, mengurangkan bengkak dan pembersih darah.

Pokok bayam duri mengandungi amarantin, rutin, spinasterol, hentriakontan, tanin, kalium nitrat, kalsium oksalat, garam fosfat, zat besi, serta vitamin A, Vitamin C, Vitamin K dan Vitamin B6.

Akar bayam duri juga digunakan untuk merawat desentri, cirit birit, sakit tekak, sakit gigi, demam; radang saluran nafas(bronkitis), keputihan(leukorea), radang rahim; perjalanan haid yang tidak teratur(lambat datang haid), kencing bernanah dan batu hempedu.

No comments:

Post a Comment