Tuesday, May 22, 2012

Pisang Mentalun

Pisang mentalun. Pisang jenis ini kurang dikenali dan agak sukar untuk diperolehi. Ia adalah pisang lama iaitu seangkatan dengan pisang rastali, lemak manis, perak, kapas dan lain-lain.

Perbandingan saiz pisang mntalun dengan pisang lain. Mentalun ditengah, sebelah kanannya ialah pisang awak(kelat lego) dan di kirinya, pisang kapas. Tak ramai yang pernah makan pisang mentalun ni kan? Rasanya bagaimana? Pada saya, rasanya ada persamaan dengan pisang berangan atau bunga, ada rasa sedikit masam berbanding kedua-dua pisang terkenal tu. Sebiji pisang mentalun bersamaan tiga pisang berangan!

17 comments:

  1. besarnya....rasanya sedap ke?

    ReplyDelete
  2. Mmg besar saiznya. Sama besar dgn pisang tanduk tp pisang ni pendek sikit. Rasanya lbh krg sama dgn pisang berangan atau bunga. Sedap la mcm tu kan.. Tak tau knpa org tak komersilkan pisang ni.

    ReplyDelete
  3. Fuhh, sebijik terus kenyang.... Mesti wangi kan kalo lebih kurang pisang berangan... :)

    ReplyDelete
  4. Hehe..sebijik pn dah kenyang. Mkn sebijik sama dgn tiga bijik pisang berangan. Bau pisang ni wangi sama dgn pisang berangan. Mereka ni sepupu sepapat kot.

    ReplyDelete
  5. apakah nama lain bagi pisang mentalun.......
    kut2 lain tempat lain pula panggilannya.......

    ReplyDelete
  6. Assalam, rqasanya tak pernah tgk pisang mentalun ni apa lagi mkn heheh, besar siznya, bentuk nak sama dgn pisang emas, bulat . isi sedap kenapa tak populas ya pisang ni, atau pun pisang kampung kut hehhe

    ReplyDelete
  7. Saya krg pasti nama lain pisang ni. Saya pn jmpa pisang mentalun kat sini. Mentalun nama tmpt di Kedah smpena pisang ni la kot.

    ReplyDelete
  8. @EmbunRosaliza
    Kat negeri kita pisang ni takdok org tnm kot. Tak penah jumpa pn pisang ni dulu. Dtg sini br jumpa. Bentuk sama dgn pisang emas. Isinya mmg sedap tp krg popular sbb benih pisang ni pyh nk dpt. Sama dgn pisang rastali. Dh bertahun2 tak tgk pisang tu.

    ReplyDelete
  9. salam...
    ucu suka makan pisang...rasanya ucu pern ah makan pisang ni..cuma masa tu tak tahu namanya...

    ReplyDelete
  10. lady makan semua pisang.. pisang yang banayak bijik pun lady makan... tp semuanya lady x tahu nama..

    ReplyDelete
  11. @Ucu Faridah
    Pisang ni baik utk kesihatan, bagus tu sbb suka mkn pisang. Pisang mentalun ni pyh sikit nk dpt.Di tmpt lain mungkin namanya berbeza.

    ReplyDelete
  12. @LadyBird
    Hehe..Lady ni sama mcm saya la. Suka mkn pisang..tak kira apa jenis pisang semua saya mkn. Penah cuba mkn pisang tenggala yg byk biji tu. Isinya manis tp biji terlalu byk.

    ReplyDelete
  13. oh pise tenggala ke nama, akk dok tahu pise ggalo je heheh kalo nak BM pun akk ingat pise benggala heheh

    ReplyDelete
  14. oh pise tenggala ke nama, akk dok tahu pise ggalo je heheh kalo nak BM pun akk ingat pise benggala heheh

    ReplyDelete
  15. Pisang arwah nenek kita tnm masa kat kg dulu namanya standardnya, pisang tenggala. Buahnya org buat acar atau gulai. Daun mmg khas utk membungkus.

    ReplyDelete
  16. Yang banyak biji tu pisang batu.
    Mentalun ni kat johor nama dia pisang raja talun. Pokok dia kena tongkat kalau buah. Kalau tak tumbang lebat dan berat sangat. Dulu ada tanam, sekarang dah pupus.

    ReplyDelete
  17. Terima kasih kongsi info ttg pisang mentalun. Memang buah pisang ni besar saiznya. Kalau subur pokok tu, lagi besar buahnya.

    ReplyDelete