Friday, May 11, 2012

Belibis

Burung belibis atau lesse whistling-duck.

Rakaman video suara burung belibis yang nyaring.

Burung comel yang nampak seperti anak itik ini adalah burung belibis (Dendrocygna javanica). Nama Inggerisnya, Lesser Whistling-Duck atau Lesser Treeduck. Walaupun bersaiz kecil (sebesar tapak tangan orang dewasa), ia mengeluarkan yang kuat dan nyaring. Sebab itulah ia dipanggil Lesser Whistling-Duck. Burung belibis mendiami kawasan berhampiran pantai atau kawasan paya. Di Langkawi terdapat sebuah kampung yang diberi nama Kampung Belibis kerana terdapat banyak burung ini di situ suatu masa dahulu. Kampung ini terletak di Ewa, Mukim Ayer Hangat. Burung belibis adalah spesis burung yang dilindungi sepenuhnya.

17 comments:

  1. Hi Adrydaud,
    Fascinating blog you got there. Keep it up! You must be living on Langkawi? Are you a nature guide here?

    I blog about nature conservation issue on Langkawi. Hope we can share opinions and knowledge.

    ReplyDelete
  2. belibis, betulkah burung belibis ni terbang tinggi sayup diatas sana,sbb masa budak2 saya pernah tengok jujukan belibis membelah awan....

    kawanan belibis hanya akan singgah pada satu distinasi yg dituju,jadi belibis sukar untuk kita lihat....
    dan bolehkah treeduck ini diternak seperti unggas yg lain......

    ReplyDelete
  3. Spesis ini dilindungi, kat Paya Indah Wetlands (under Perhilitan) ada buat conservation untuk itik belibis ni...

    ReplyDelete
  4. @Dreamer

    Hi Dreamer,

    Thank you. I love nature and write about it. Yes I live and work here but not as nature guide. We can share knowledge and opinion about nature.

    ReplyDelete
  5. @zul permatang badak
    Burung belibis ni mmg boleh terbang tinggi, laju dan pada jarak jauh. Dan mereka terbang dalam kumpulan formasi menarik. Ada byk spesis belibis. Yg dlm foto tu ada di Langkawi. Boleh dibela dlm kurungan tp memerlukan lesen khas kerana ia dilindungi sepenuhnya. Bela suka2...kena tangkap la jawabnya..

    ReplyDelete
  6. @ezzyra
    Yg ni burung belibis la. Kecik je badannya. Serati lima kali ganda belibis comel ni. Nti abe upload bunyi belibis yg comel ni.

    ReplyDelete
  7. @TK
    Elok sgt jika ia dilindungi kerana semakin diancam kepupusan. Ada org yg menangkapnya utk dijadikan lauk. Kesian belibis yg comel ni.

    ReplyDelete
  8. sini xleh buka youtube..kena block

    ReplyDelete
  9. Youtube pn kena block juga ke? Blh pulak block Youtube..yg lain2 mcmana? Nasib baik diorg tak block Yahoo! dan Google..

    ReplyDelete
  10. betul ke ada orang jadikan lauk??? kesian la kat belibis ni...

    ReplyDelete
  11. Belibis ni jadi mangsa manusia. Mereka ditangkap samada dgn cara menembak, jaring atau perangkap utk dijadikan lauk spt mana burung wak-wak, burung ayam-ayam dan burung sitar. Semua spesis burung tsbt diancam kepupusan.

    ReplyDelete
  12. Mmg rupa kakinya cm itik kan, tp leh terbang tinggi x mcm itik :)

    ReplyDelete
  13. Burung belibis ni dlm keluarga itik tp ia blh terbang spt kebanyakan spesis itik. Bkn saja terbang tinggi tp pada jarak yg sgt jauh. Burng belibis migrasi dr benua lain. Singgah di sini terus menetap kat sini. Jadi warganegara Malaysia..

    ReplyDelete
  14. Belibis juga banyak terdapat di daerah Danau Panggang,Alabio, Kab Hulu sungai utara, Kalimantan Selatan. Bahkan kami telah membudidayakannya. Tekstur dagingnya yang enak (lebih enak dari ayam dan itik) membuat banyak pembeli berdatangan dari luar daerah, dr surabaya bahkan dari Singapure.jika ada yg ingin. Phone:0853 4518 3910

    ReplyDelete
    Replies
    1. Burung belibis merupakan spesis burung yang dilindungi sepenuhnya di Malaysia. Mungkin di Indonesia, burung belibis ini masih banyak jumlahnya dan tiada larangan untuk membudidayakannya.

      Delete