Thursday, February 17, 2011

Burung Apa?

"Burung apa? Burung murai... Burung apa?? Burung murai.." Petikan daripada iklan Petronas beberapa tahun lepas yang membawa mesej mendalam kepada kita semua. Dalam foto di bawah, adakah ianya anak burung murai? Tidak. Burung murai biasanya bersarang di dalam lubang pokok atau celahan pelepah pokok palma (kelapa, kelapa sawit, pinang dan lain-lain). Pasti ada yang mengenali anak burung ini. Buung ini memilih pokok buluh jepun untuk membina sarangnya. Ketinggiannya lebih kurang 1.5 meter sahaja dan lebih menarik ini kali ketiga ia bersarang di sini. Pertanyaan, burung apa agaknya? Sesiapa yang kenal, sila beri jawapan dalam ruangan komen.

Sarang burung ini berbentuk mangkuk. Pastinya ia bukan burung tempua atau burung layang-layang (walet)

Anak burung berusia lebih kurang seminggu. Matanya belum celik dan masih lagi berbulu pahat.
Anak-anak burung ini tidak mengeluarkan bunyi bising ketika lapar. Ia juga sopan(senyap) semasa ibu atau bapanya menyuap makanan.

54 comments:

  1. akk rasa burung cik umah @ ciak..adsa adiah ke hehe

    ReplyDelete
  2. :zul permatang badak
    Burung kelicap sarangnya seakan sarang burung tempua tp bersaiz kecil.

    ReplyDelete
  3. :kak rosaliza
    Burung ciak sarang bentuk hmpir bulat dn ada lubang kat bhgn dpn. Hadiah? Akan diikirkn..hehe..

    ReplyDelete
  4. ...chop...Aaaaa burung cekceh....ada buat sarang kat umah saya....he he...

    ReplyDelete
  5. Burung kunyit pn bkn sbb bila dewasa ia tak ada kaler kunyit mcm burung kunyit tu..hehe.. Burung cekceh tu burung cik padi atau ciak padi. Sarangnya dlm kelongsong daun yg dijahit dgn sarang labah2 menggunakn paruhnya. Biasanya ia memilih daun yg bersaiz lebar spt pkk medang, rambai dn pisang.

    ReplyDelete
  6. Saya rasa en zul biasa sgt lihat burung ni. Byk kot burung ni kat kebun en zul tu.

    ReplyDelete
  7. anak burung merbah eh...btol x?

    ReplyDelete
  8. burung cik tuli la tu, dia tak dgr apa2, sopan santun je heheh

    ReplyDelete
  9. :ezzyra
    Jawapan yg hmpir tepat. Tau sbb tgk kot hari tu..

    ReplyDelete
  10. :kak rosaliza
    Anak burung cik tuli atau caik tuli bising ketika lapar dn masa mak mereka suap mknn. Ada byk ats pkk pauh ringan umah kita kat kg tp pkk pauh tu pn dh kena tebang..huhu..

    ReplyDelete
  11. burung kecik2 tu..
    burung lebah ek..hikhik

    ReplyDelete
  12. alla tahu...
    burung merbah jambul..haha

    ReplyDelete
  13. meriah3x...burung ngoboh la tu hahaha

    ReplyDelete
  14. :alla
    Mana ada burung nama burung lebah..haha..
    Tekaan kedua pn kurang tepat, merbah jambul tu burung candik..hehe..

    ReplyDelete
  15. :Kak rosaliza
    Burung ngokboh tu sama dgn merbah. Hmpir tepat.. cuna lagi..hehe..

    ReplyDelete
  16. :ezzyra
    Teka sampai betul jawapannya. Hr tu dh tgk kn mak burung ni.

    ReplyDelete
  17. inilah camel bird...(jawapan nak kena pelempang...!)

    ReplyDelete
  18. Camel bird?? Burung unta?? Haha..ranaplah pkk tu kalau burung unta bersarang ats pkk.

    ReplyDelete
  19. alamak...lupa la nma burung 2...adess...burung ape eh...burung merbah cerukcuk...hihihi...

    ReplyDelete
  20. As-Salam ADRY
    Kalau dah buka mata, saya kenallah.... Tak apalah, teka juga, burung merbuk!

    ReplyDelete
  21. ...ada sarang jenis terbuka kat kebun......rendah je sarang dia.....telur warna berbintik merah..telur pun kecil sangat....burung kutilang....

    ReplyDelete
  22. salam adry
    serindit...main sebut je

    ReplyDelete
  23. :ezzyra
    Merbah cerukcuk??? Haha..hari ni baru dgr nama tu.

    :Temuk
    As salam cikgu
    Sarang burung merbuk mmg berbentuk spt srg burung ini tp burung merbuk biasanya memilih tempat yg tinggi utk membina sarang.

    :zul permatang badak
    Sarang burung pipit rasanya tdk berbentuk mangkuk. Sarang agk kurang kemas bbanding burung ini. Burung kutilang? Hehe..saya pn tak kenal burung ni

    :Azani
    As salam Azani
    Tekaan tu agk tersasar. Cuba lg. Spesis burung dlm n3 ini biasanya bersarang di pkk yg renek spt senduduk.

    ReplyDelete
  24. burung murai lah tu...betul tak..suak tgk komen meriah je

    ReplyDelete
  25. Burung murai tu kompom tersasar jawapannya sbb dh diberi klu kat ats tu. Egie yg jwb hmpir tepat. Jwpn akn diberi bila mak burung dpt diambil fotonya atau ank2nya dh besar..hehe..

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. alaaa...burung merbah cerukcuk 2 nma indon..hahah...xtau la nma msia nya ape...hahha...merbah kapur lak..btol x?

    ReplyDelete
  28. ...Burung ketitir....ni dia senyap aje..dia tak bising2 kadang2 tu dia jinak sangat......dia makan bijian kat tanah lapang....memang sah burung ketitir.....haha ...ha..meriah sungguh ari ni.....baru kejap tadi ada 1 pasang kat tanah lapang.........

    ReplyDelete
  29. ....bagi saya tetap saya kata ketitir sebab gambar telor tu.....berbintik kemerahan sedikit kelabu....telor tu kecil macam batu cincin....sarang terbuka....dicelah cabang dahan pokok senduduk...gambar telor tu ada saya simpan.....telor tiga biji ...pecah satu.....he he...

    ReplyDelete
  30. :ezzyra
    Tekaan kali ke berapa drp ezzy kali ini tepat. Anak burung merbah kapur. Kat Kelate dipanggil merbah abu.

    ReplyDelete
  31. :zul permatang badak
    Burung ketitir tu sama dgn burung merbuk. Sarangnya nun tinggi kat ats dhn pokok. Jrg ia bersarang rendah spt yg en zul temui tu.

    ReplyDelete
  32. :Kak rosaliza
    Jawapan ini telah diciplak drp ezzy..he3.. Maka ia tidak sah sbg org yg meneka dgn tepat.

    ReplyDelete
  33. ezzy cari dlm internet la tu..haha.. btl x ge?hahaha

    ReplyDelete
  34. yes!berjaya...hhahah...hdiah..
    k.alla:opps...biasa la...bdk network...internet di hujung jari...hahah

    ReplyDelete
  35. :alla
    Bdk2 skrg ni mana nk kenal sgt burung2 mcm ni. Knl dlm internet je la..he3..

    ReplyDelete
  36. :ezzyra
    Hadiah sbnrnya tidak dijanjikan dlm n3 ini tp mgkin akn diberi. Nti beri alamat utk poslaju atau mai amek sendiri kat sini bln mac nti(bila hadiah tu dh ada)..hehe..

    ReplyDelete
  37. oh ezi dh jwp gitu ek..akk tak baca...akk cari kat google hehehe...la ni musim dia membiak

    ReplyDelete
  38. Saja nak kongsi cerita. Ada burung merbuk bersarang & bertelur hingga menetas (cuma seekor) di bahagian atas Roman Pillar rumah saya (setingkat)lama dulu. Memang sempit sangat kawasan sarang tu. Hari2 saya perhatikan, entah ibu ke entah bapa si merbuk, beri anaknya makan, sampailah peringkat anaknya 'macam nak mula terbang'. Bila saya ambil tangga nak ambil, si anak burung rupa-rupanya sudah boleh terbang betul. Ia terbang ke dahan pokok bunga berdekatan. Bila saya turun dari tangga, dia pasang high gear, lesap dalam kawasan jiran sebelah. Teringat babak itulah maka saya jawab 'burung merbuk'(yg kata Adry biasanya memang bersarang tinggi). Hehehe, jawapan meleset!

    ReplyDelete
  39. ......ya.....sependapat dengan cikgu temuk....ketitir memang bersarang tinggi.....tapi hari tu... saya taip kat internet..BURUNG BERSARANG RENDAH.ada keluar video... burung ketitir bersarang pada pokok buluh jepun dalam pasu...tepi rat kasut..siap dgn anak2 nganga mulut...itu yang saya heran....ketitir biasa bersarang tinggi.....mungkin ada sekor dua....apapun teka sungguh meriah....mengeratkan persahabatan maya....

    ReplyDelete
  40. :kak rosaliza
    Egie yg jawab dulu, akk jwb tepat yg kedua. Jd, jwpn yg prtama tu diterima..hehe..

    :ezzyra
    Kna tggu bln Mac sbb penganjur tak janjikn apa2 hadiah. Hadiah pn takdak lg..haha.. Nk kna beli dulu.

    :alla
    Jwb pn tak kena, nk hadiah apa. Ada ke dia pi jwb burung lebah. Yg kecik mcm lebah tu burung kelicap. OrgKelate panggil burung jijit.

    ReplyDelete
  41. :Temuk
    Burung merbuk tu sbnrnya memilih tempat yg slmt drp ancaman musuh dn terlindung drp cuaca buruk.. Merbuk biasanya bersarang tinggi tp ia mudah dilihat dr bawah pkk krn sarangnya dibina diatas dahan bercabang bkn ranting kecil. Hehe..burung tu sbnrnya tak jangka ada 'musuh' lain yg nk usik dia, tu yg dia terbang lari entah ke mana utk menyelamatkn diri.

    ReplyDelete
  42. :zul permatang badak
    Biasanya burung bersarang di tempat yg dikira slmt drp musuh. Tmpt rendah pn ia bersarang jika ia fikirkan selamat spt mana burung merbah kapur dlm entri ni. Dh tiga kali ia bersarang dn membiak di situ. En zul pasti knl burung yg dikenali sbg burung malas. Ia hnya bersarang di ats tnh tnpa sarang. Hnya beralaskn daun kering. Dlm kebun getah byk ada burung malas ni. Ia spesis burung pungguk.

    ReplyDelete
  43. ya ya...burung maklah...sebutan kelantan.

    ReplyDelete
  44. Hehe..burung maklah. Mmg ia mls nk buat sarang, kdg2 tu dh dkt kita nk tpijak tmpt ia mengeram baru nk terbang lari.

    ReplyDelete
  45. Replies
    1. Burung ni juga dipanggil dgn nama merbah kapur atau merbah abu.

      Delete