VIP Dedaun Alam

Tuesday, February 15, 2011

Serangga

Dedaun Alam kali ini memperkenalkan serangga yang terdapat di sekeliling kita. Ia mungkin biasa kita lihat tetapi pasti ada yang tidak pernah melihat serangga-serangga ini.

Spesis pepatung yang jarang ditemui. Pepatung sebenar telah wujud sejak zaman dinosaur lagi. Saiznya ketika itu jauh lebih daripada apa yang kita lihat sekarang.

Semua spesis pepatung mempunyai dua pasang sayap lutsinar.

Pepatung yang bersaiz kecil dan terbang dengan kelajuan yang sederhana.

Anak belalang. Belalang ini dikenali dengan nama 'belalang perroh' oleh penduduk Kelantan. Ianya bersaiz besar apabila dewasa. Ketika terbang ia mengeluarkan bunyi yang terhasil daripada kepaknya.

Belalang daun. Sayapnya menyamai daun dan sangat berguna untuk penyamaran daripada serangan musuh.

6 comments:

  1. model belalang perah tu cam kenal jerr, tuyyut tuh mmg mesra camera ya..baguih jer dok posing hehehe

    ReplyDelete
  2. Hehe..belalang tu msti dh bsr skrg kalo ia msh hidup. Tuyyut yg mesra kamera tu dh pening sbb tersesat msuk dlm rumah..

    ReplyDelete
  3. assalam....comel e gambar belalng [perahhh tu....dah jadi mak belalang dah masa akk blk ari tu, dia sempat salammm hehheheh. pgar dpn umah dah cantik..luar pagar tu

    ReplyDelete
  4. As Salam kak rosa,
    Gmbr comel sbb belalang tu pn comel. Idup lg ye belalang perah tu. Msti dh besar skrg ni. Buat makeover kat luar tu kot.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, lupa lak nak beri salam. Saya terjumpa blog ini dan tertarik untuk menyumbang dan membetulkan apa yang saya tahu.
    Gambar 1 dan dua, bukan pepatong, nampak je sama dengan pepatong tapi dari terminologi entomologi ia adalah berbeza. Gambar serangga kedua-dua tadi di letakkan dalm order Neuroptera, manakala pepatong dalam Order Odonata. Kita orang disini panggil sibur-sibur, tattibau. Lagi satu belalang perah juga dipanggil belalang kunyit. wassalam

    ReplyDelete
  6. Wa'alaikumusallam en hisham,
    Nampak sama mcm pepatung sbb tu saya ingat ianya spesis pepatung. Ciri2 fizikal mmg tak byk beza dgn pepatung. Cuma sesungutnya lbh pjg drp pepatung.

    Belalang yg dlm foto ni bkn belalang kunyit. Belalang kunyit lbh kecil dn byk ditemui hidup di sawah padi dgn memakan daun2 padi. Belalang dlm foto ini blh membesar sehingga lbh 10cm pjg.

    ReplyDelete