VIP Dedaun Alam

Sunday, May 23, 2010

Sentul Klon

Buah sentul klon yang bersaiz besar
Sentul atau nama botaninya sandori koetjape merupakan tumbuhan daripada famili moraceae. Sentul sebenarnya telah termasuk dalam kategori buah nadir kerana semakin sukar didapati. Sentul seperti yang dalam foto di atas adalah sentul jenis klon. Baka pokok sentul dihasilkan oleh pakar botani dari Thailand untuk menghasilkan buah yang lebih manis dan bersaiz besar. Ciri-ciri pokok sentul klon sama dengan sentul biasa dan berbuah mengikut musim. Diameter setiap biji buah yang matang melebihi 30cm dengan berat diantara 300g sehingga mencecah hampir 1000g setiap biji.

7 comments:

  1. sedapnya, kita penah makan buah sentul. Itu pun kwn bagi dia beli kat Perak. Mana dapat ni?

    ReplyDelete
  2. Sdp kalau kita cicah buah ni. Buah sentul klon ni sorang mkn msti tak hbis pnya.Pkk ni FIL yg tnm.Skrg buahnya tgh msk.

    ReplyDelete
  3. ada buah ek skrg...hr 2 mkn kt umah mak angkat...diorg cicah ngn kicap+ garam+gula...

    ReplyDelete
  4. salam en daun,
    terliur, dah berzaman tak makan buah sentul. dulu masa budak2, laman berselerak masa berbuah. sekarang satu batang pohon sentul dah tak ada lagi. sayang betul. kita tak jaga. tapi bagus juga kalau dah klonkan. hidup semula dia.

    ReplyDelete
  5. As sala JahRera,
    Dh lama sgt tu JahRera x mkn buah sentul ni. Duk kat Jepun lg la pyh nk jmpa dn tgk buah ni. Pkk sentul kalau ada kat kg pn byk yg kna tbg sbb tuan pkk tu kata, "bdk2 skrg mana buah ni..." Sedih betul..

    ReplyDelete
  6. Hehe..sedap la kalau suka makan buah yg masam2..

    ReplyDelete