VIP Dedaun Alam

Wednesday, May 1, 2013

Kebun Kecil Tepi Pagar - Ubi Itik

Anak pokok ubi itik yang berusia dua minggu.

Memandangkan ramai rakan sekebun maya yang menanam sayuran jenis klon baru dengan nama yang pelik-pelik, saya pula ambil langkah lebih tradisional iaitu menanam pokok ubi itik dalam kebun kecil. Saya percaya tidak ramai antara kita yang mengenali, melihat dan pernah makan ubi itik ini. Bagaimana rupa ubi itik? Inilah dia rupa ubi itik dan pokok yang dah memanjat.

26 comments:

  1. Ada kawan buahnya dia rebus buat ubat anti-kaser, dia beri 2 biji ke saya; dah semai tepi jambatan kolam...baru berlajar nak menjalar..kawan kata, bila dah matang, dia akan pergi balut semua pokok di sekitar.

    ReplyDelete
  2. Di tempat saya tinggal sekarang ada seorang ahli agama yg mengatakan ubi itik sangat baik untuk badan kita. Sama spt ubi badak, ubi itik juga blh ditanam menggunakan buahnya yg berbentuk ubi. Buah unik dikeluar dicelah tangkai daun.

    Hari ni baru saya tahu buah ubi itik blh dibuat ubat anti kanser.

    Pokok ubi itik akan memanjat apa yg ada berdekatan dan setiap pokok akan merimbun. Hati-hati dengan pokoknya yg mempunyai duri kecil dan tajam.

    ReplyDelete
  3. salam
    kat rumah akka dikelantan,mmg banyak ubi ni...selain ubi itikubi badak pun ada...
    kecik2 dulu,mak rebus dan makan mcm tu ja...sedap...

    ReplyDelete
  4. salam che adry.
    ubi itik tuh yang berlendir sikit kan...yg kita makan biasa letak dlm sayur, yer tak...kat sini pun ade tp jrg beli sbb tak kena selera..:)

    ReplyDelete
  5. @Kamsiah
    As salam kak Kamsiah,
    Ubi itik ni saya beli masa balik kg tiga atau empat thn lepas. Ada yg direbus dan ada yg ditanam. Sebelum ni saya biarkan ia hidup dan mupuh beberapa kali. Kali ni baru ditanam di atas batas dan ada junjung(trellis).

    ReplyDelete
  6. @ummuaidan
    Ubi badak kot yg ummu maksudkan tu. Ubi itik ni kecil2 je. Biasanya direbus utk dimakan dan tak dimasukkan bersama sayur. Ubi yg selalu org buh dalam sayur tu ubi keling/kemili.

    ReplyDelete
  7. Ubi itik pernah makan kalau musim hujan..banyak kat best..dulu2 cuti sekolah duk dengan nenek mesti dapat makan...kalau lah sy ada Kawasan luas untuk pokok2 menjalar mcm ni kan bagus

    ReplyDelete
  8. tak pernah dengar ubi itik,first time dengar. Daun dia mcm sireh rupa.

    ReplyDelete
  9. festime dengar.. and now dah tahu dan kenal rupa pokok dan ubi itik ni.. hmmmmm.. mmg nama yg sangat uniq..

    ReplyDelete
  10. @nadia rashid
    Saya biasanya mkn ubi itik bila tiba musim bah di Kelantan. Bkn ubi itik saja tp ubi badak, ubi keling dan ubi torak pn ada. Saya tnm satu batas pkk ubi itik ni.

    ReplyDelete
  11. @Ibu Qistina
    Ubi itik ni popular di Kelantan terutama pada musim banjir.

    ReplyDelete
  12. @JaSSNaNi
    Ubi itik dpt nama drp bentuk ubinya. Ubinya ada yg berbentuk seakan itik atau anak itik tp bukan semua.

    ReplyDelete
  13. @nadia rashid
    Kalau blik kg, saya biasa gi Besut sbb nk beli kopok yg terus dr pengusahanya. Lbh segar dan murah.

    ReplyDelete
  14. Assalam En. Adry.. 1st time tahu pasal ubi itik ni.. nampak daunnya ada bentuk macam daun kaduk.. ada di Kelantan aje ke ubi ni.. satu hari kesana nanti nak cari juga ni..

    ReplyDelete
  15. Assalam, ubi itik camana ek..isi dia...akler pepel tu ke?Ish hilang ingatan jap ni..
    Nanti dah ada isi, wat la post mortem

    ReplyDelete
  16. Assalam, Adry.
    Rasanya tak pernah lihat ubi itik ni. Pasti, tak pernah rasa! Isinya peroikah bila direbus? Pembiakannya melalui ubinya atau keratan batangnya yang menjalar?

    Selamat mengundi. Semoga undi kita diredhai Allah!

    ReplyDelete
  17. Salam Adry,

    Teringat zaman busak2 dulu dok makan segala macam ubi semasa musim banjir. Ubi itik yang paling Mak Aji suka.

    ReplyDelete
  18. @suka suka
    As salam kak mar,
    Ubi ni popular dan dpt permintaan tinggi di Kelantan pd musim banjir iaitu bermula November hingga Disember setiap tahun. Pelbagai jenis ubi dijual waktu tu. Ubi2 tersebut ada dlm entri blog ni. Blh buat carian 'ubi'.

    ReplyDelete
  19. @LiNa_Pg
    Ubi yg kaler pepel tu ubi keluduk. Ubi keluduk tu drp varieti ubi stello. Nk tgk bentuk ubi itik blh klik link yg ada dlm posting ni.

    ReplyDelete
  20. @Temuk
    As salam cikgu,
    Ubi itik ni rasa saya hanya ada dan dijual di Kelantan saja. Tempat lain mungkin tak ada. Pelbagai jenis ubi dijual sejak lama dulu di Kelantan apabila tiba musim banjir.

    Ubi itik hanya blh ditanam menggunakan ubi dan buahnya. Btg pkk akan mati bila sampai waktunya. Apa yg unik, ubi ini akan bertunas dgn sendiri bila tiba masanya utk hidup. Ia akan berkitar setiap thn.

    Ubi sangat sedap, pejal dan manis biarpun tanpa gula.

    ReplyDelete
  21. @Ummu Madihah
    As salam mak aji,
    Saya ni bkn saja zaman budak2 tapi zaman dah jadi bapa budak pun suka mkn ubi2 ni. Bila balik kg pada hujung thn saya pasti beli pelbagai jenis ubi yg dijual iaitu ubi badak(putih dan purple), ubi keladi pinang, ubi keling, ubi torak dan pastinya ubi itik ni. Thn ni mungkin tak perlu beli sbb dah tnm sendiri.

    ReplyDelete
  22. Assalammualaikum Adry,
    Terimakasih.Daun ubi ni macam daun sirihkan.Isinya biasa dibuat apa.

    ReplyDelete
  23. Wa'alaikumusallam cikgu,
    Daun pokok ubi itik ni hampir sama dengan sirih tp ciri yg sedikit berbeza. Daun ubi itik lbh cerah warnanya dan lebih nipis berbanding sirih.

    Ubinya blh direbus dan dimakan atau kalau rajin blh dimasak sebagai pengat.

    ReplyDelete
  24. Saya ada juga tahu beberapa jenis ubi dan ubi itik tak pernah dengar, mungkin pernah tengok di terengganu tapi tak tau nama

    ReplyDelete
  25. Ubi itik ni banyak dijual di Kelantan ketika musim banjir dan ia tidak akan ditemui dijual diluar musim banjir. Banyak lagi jenis ubi yang boleh dimakan tapi kurang dikenali. Beberapa jenis ubi ada saya perkenalkan dalam blog ni.

    ReplyDelete