VIP Dedaun Alam

Friday, January 11, 2013

Kebun Kecil Tepi Pagar - Segar Dari Kebun 29/12/12


Ini tuaian kedua selepas kebun ditinggalkan 12 hari untuk bercuti tahun lepas. Petola ular sebiji (dapat masak dua kali), pucuk ulam raja, selom, petola segi, peria kampung, sawi putih dan sawi fair lady extra dwarf.

21 comments:

  1. Assalam che adry...
    Banyak tu tuaian yg segar2...nanti petola buat masak sayur putih pun sedap..

    ReplyDelete
  2. Assalammualikum en adry...sawi extra dwarf en adry sgnt gemuk dan sihat...sy punya tak besaq2..baja apa en adry pakai ni..kalau saya pakai npk 15 yg hijau tu bleh ka en adry?

    ReplyDelete
  3. 2 jenis petola en.adry harvest. yang petola ular tu nak masak ape agaknye?

    Harvest ni sangat banyak pada pengamatan saya sebab en.adry pakai tapis besar...puas makan. :)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah dah dapat hasil nya.

    ReplyDelete
  5. wah..seronoknya menuai hasil..sedapnya petola..

    ReplyDelete
  6. Seronoknya tgk hasil kebun en daun ni, mmg menjadi, petola ular tu msk lemak putih ke..hurmmm sedapnya mkn bersama ikan goreng dan ulam petai atau daun selom cicah budu

    ReplyDelete
  7. @ummuaidan
    As salam ummu,
    Ni tuaian terbanyak yg saya buat. Petola segi dan petola ular tu masak lemak putih mmg sedap.

    ReplyDelete
  8. @hitomi lavender
    Wa'alaikumusallam Yana,
    Kedua2 jenis sawi yg saya tuai tu mmg saya tak buh apa2 jenis baja. Tnh baru kali pertama guna masih kaya dgn nutrien. Utk sayuran jenis berdaun baja yg Yana sebut tu mmg sesuai tp kena betoi sukatannya. Kalau lebih pkk blh jd kerekot atau mati.

    ReplyDelete
  9. @Ibu Qistina
    Petola ular yg sebiji tu kitorg dpt masak dua jenis sbb saiznya agk besar. Sayur bening dan masak lemak putih.

    Yg ni harvest yg terbesar setakat ni. Tapis tu mmg besar dan puashati dpt mkn hasil segar dari titik peluh sendiri.

    ReplyDelete
  10. @puteri purnama
    Alhamdulillah...dh byk kali dpt tuai hasil dr kebun kecil ni. Semuanya segar2.

    ReplyDelete
  11. @Kniedaz
    Seronok dpt tuai hasil yg kita tnm sendiri ni. Dh tu dpt mkn sayuran yg segar dn bebas racun. Dua2 jenis petola yg ditnm mmg sayuran kegemaran saya.

    ReplyDelete
  12. a lot! memang tak payah pergi market dah!

    ReplyDelete
  13. @EmbunRosaliza
    Dpt tuai hasil yg kita sendiri tnm mmg seronok dan rasa puashati. Petola ular tu masakan yg kedua Mahsuri buat masak lemak putih.

    Ulaman ada byk jenis dlm kebun kecil ni.

    ReplyDelete
  14. @olive
    Hehe..byk jenis sayuran yg dah tak pyh gi beli kat pasar. Blh harvest yg kita tnm je..

    ReplyDelete
  15. assalm.wahh segarnya..rebus cicah degan budu pun sedap hehehe

    ReplyDelete
  16. Yang jadi pilihan utama yang mana, Adry? Tak pernah pula menggabungkan dua jenis petola dalam satu masakan. Agaknya tentu jadi 2 kali sedap.

    ReplyDelete
  17. banyak betul sekali tuai...klu sy ni tak abis mkn...yang tuai sikit2 pun amik masa 2-3 hari br abis

    ReplyDelete
  18. @bicara harianku
    As salam, semuanya masih segar sbb lps tuai trs snap gmbr. Petola segi selalu juga saya mkn yg direbus, cicah budu.

    ReplyDelete
  19. @Temuk
    Untuk tuaian kali ni, petola ular jadi pilihan utama sbb ianya hasil pertama. Petola ular sayuran jenis buah antara kegemaran saya. Rasanya belum pernah org gabungkan dua jenis petola ni dlm satu menu. Tekstur, rasa dan bau kedua sayuran sedikit berbeza.

    ReplyDelete
  20. @nadia rashid
    Tuaian yg ni antara yg terbanyak. Ada yg saya berikan pd sedara dan kawan jika tuaian lebih. Nk simpan kat pkk dah tentu sayuran akan jadi tua dan tak leh nk mkn.

    ReplyDelete
  21. If some one desires expert view about blogging then
    i advise him/her to go to see this blog, Keep up the nice
    job.

    My site; online backup server
    My page > online file backup

    ReplyDelete