Tuesday, January 22, 2013

Bunga Part XXXIII

Bunga cannon ball tree. Pokok cannon ball atau peluru meriam merupakan pokok 'trademark' Botanical Garden, Penang.

Bunga kuning keemasan ini adalah bunga Maiden's Jealousy. Pokok jenis memanjat berkayu keras ini sebenarnya tmubh meliar di kawasan paya bakau dan ia banyak ditanam sebagai pokok hiasan.

Bunga marigold. Biarpun keseluruhan bahagian pokok berbau busuk, bunga tetap cantik dan harum.

Mawar merah kecil yang ditanam oleh bonda saya.

14 comments:

  1. cantiknya bunga2 tu..saya tak pernah lagi ke botanical garden penang...mungkin nanti boleh ke sana melihat keindahan pokok2 bunga yang ada

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum Adery,
    cantik lah bunga2 ni, pergi p.pinang hari tu tak sempat melawat botanical garden.Rasa rugini.

    ReplyDelete
  3. @Kniedaz
    Dok kat Penang kn skrg? Blh sgt2 kalau nk gi Botanical Garden tu. Byk pkk2 besar kat skrg ni. Masa saya gi hari tu, org siap berkelah dn mandi kat sungai kecik(macam parit je).

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...duduk di Penang tapi belum pernah ke botanical garden...insha Allah nak juga ke sana melihat pokok2 hijau

      Delete
  4. @puteri purnama
    Wa'alaikumusallam cikgu,
    Botanical garden ni kalau org minat dgn tumbuhan mmg tak blh lepas peluang bila dh sampai kat Penang. Saya dh byk kali jejak kaki kat situ.

    ReplyDelete
  5. @zamzurina zulkafli
    Bila kita tgk kehijauan dan bungaan, ia blh mendamaikan perasaan. Stress free..

    ReplyDelete
  6. Salam che adry..

    semua bunga2 yg dipaparkan mmg cantik2..bunga taik ayam tuh wpun busuk namun tetaplah jugak terserlah cantiknya..orng hindu kat sini buat puja tu...

    ReplyDelete
  7. Salam Adry,

    Cukup mendamaikan tentunya Botanical Gardens apabila dihiasi pelbagai bunga cantik ni! Lama sudah tak gi Penang.

    ReplyDelete
  8. @ummuaidan
    As salam ummu,
    bunga tahi ayam tu tak busuk tp pkknyg yg berbau busuk. Bunga bau wangi. Org2 di Fiji guna bunga marigold utk acara keagamaan mungkin krn warna bunganya.

    ReplyDelete
  9. @Ummu Madihah
    As salam mak aji,
    Botanical Garden ni byk ditanam dgn pkk yg dah besar skrg ni. Ada juga pkk hiasan lain sbg penyeri taman botani tu. Saya gi jln2 ke Penang hjg tahun lepas.

    ReplyDelete
  10. Assalam.
    Bunga peluru meriam tu kelihatan keras, kasar & garang, hehehe. Entah-entah ia wangi?

    ReplyDelete
  11. As salam cikgu,
    Bunga peluru meriam agak keras teksturnya sbb saiz yg besar. Buahnya yang keras dan berbentuk dan sebesar spt peluru meriam. Bunganya berbau wangi..

    ReplyDelete
  12. Senang la nk gi jln2 kat Botanical Garden sbb dh dkt. Hari minggu atau cuti blh gi tgk pkk hijau kat situ. sungai kecik pun ada kalau rasa nk mandi atau mkn2 tepi tebing sungai.

    ReplyDelete