VIP Dedaun Alam

Thursday, November 3, 2011

Raja Satong

Pokok raja satong yang hidup dengan menumpang pokok besar lain.

Nama Botani : Hydnohytum Sp.
Famili : Rubiaceae

Pokok raja satong merupakan tumbuhan jenis epifit yang biasanya tumbuh meliar di hutan. Ia hidup dengan menumpang pokok besar lain. Sekarang ia semakin sukar untuk dijumpai kerana pengambilan tanpa kawalan oleh individu yang mengetahui khasiat pokok ini. 

Khasiat pokok raja satong tidak banyak dibuat kajian secara saintifik oleh pakar tetapi ianya diambil secara tradisional oleh pengamal ubatan herba sejak sekian lama. Ia dikatakan mampu merawat semua jenis  kanser, penyakit hati dan paru-paru.

18 comments:

  1. hehehe...macam terbaca raja sotong tadi
    tak kenal pun pokok tu, kalau mcm tu khasiatnya tinggilah di pasaran gamaknya kan?

    ReplyDelete
  2. Jadi raja sotong kalau huruf a tukar dgn o.. Pkk ni dh dkt nk pupus sbb org ambil utk buat ubatan herba tp tiada kajian saintifik mengenai keberkesanan dlm merawat kanser. Herba drp pkk raja satong dan sarang semut dh ada dijual dlm bentuk pil dan minuman.

    ReplyDelete
  3. Tulah kalau x tgk betol2 ingt sotong td..... Hehehe

    Pokok ni numpang je ye, bkn jenis parasit....

    ReplyDelete
  4. pokok2 besar macam ni...risau juga berhampiran dgn rumah.....kut2 tumbang....serpih dahan ke.....

    pokok menumpang....susah juga nak cari....bila dongak keatas seakan sama je.....
    tapi mereka yg kenal tentu dapat membezakan.......

    ReplyDelete
  5. Melati Qistyna's Mummy
    Hehe...sekali pandang nampak mcm raja sotong tp yg ni raja satong. Ia jenis epifit. Menumpang tp pandai buat dn cari makanan sendiri.

    ReplyDelete
  6. :zul permatang badak
    pokok yg raja satong tumpang ni mmg besar. Btgnya lebih besar drp keta viva tp ia jauh dr jauh drp kawasan perumahan atau bangunan. Pkk raja satong ni saya kenal sbb datuk saya ada tnm dua pkk kat tepi rumah.

    ReplyDelete
  7. Assalam en daun, akk pun memula tu tgk kat tingkap nampak raja sotong heheh, eh pkk napa sotong heheh rupa2nya raja satong, rasa mcm tak kenal je pkk ni, kalo biasa tgk pun tak tau namanya hehe

    ReplyDelete
  8. As salam kak rosa,
    Sekali baca nmpk mcm sotong sbb satong ni krg terkenal. Pkk ni chek ada tnm dua pkk kat umah dia di kg nu. Atas pkk duku palembang...

    ReplyDelete
  9. ooh ada kat pokok duku palembang ke, yg belakang rumah ke tepi rumah tu..kalo tak ujan boleh usha tgk nnt

    ReplyDelete
  10. Bkn kat pkk duku palembang tepi umah kita tp umah chek kat kg bonda nu. Dia letak atas dhn duku palembang dpn umah.

    ReplyDelete
  11. Assalam. Terima kasih berkongsi cerita penumpang yang saya tak pernah lihat.

    Agaknya semua jenis pokok yang menumpang tu boleh kita tanam di tanah, ya? Kalau ada lagi di belakang rumah, nanti saya cuba paparkan gambar sejenis pokok penumpang yang saya tak tahu apa namanya, dan juga khasiatnya.

    ReplyDelete
  12. As salam cikgu,
    Pokok raja satong ni jenis tumbuhan epifit yg sukar utk dijumpai. Ia biasanya tumbuh liar dlm hutan. Saya blm pernah lihat pkk ni ditanam di atas tnh krn biasanya ia memerlukn pkk besar lain atau pasu yg dipenuhi dgn bhn organik tumbuhan. Ok, saya nk tgk pkk penumpang yg tumbuh di belakang rumah cikgu tu. Mungkin ia berguna dan mungkin juga ianya jenis parasit.

    ReplyDelete
  13. Mana nak cari ye raja satong ni? Tolong sy.tlg bg info

    ReplyDelete
  14. minta tolong mane ley dpt pkok ni..nk ubtkan mak sy skit kanser..ad info please contact 0139676301

    ReplyDelete