VIP Dedaun Alam

Sunday, May 29, 2011

Musa Ornata

Pokok pisang daripada spesis musa ornata.

Musa ornata adalah tumbuhan daripada famili musaceae. Pokok pisang ini tidak ditanam untuk buahnya tetapi sebagai pokok hiasan. Terdapat beberapa varieti dalam musa ornata ini. Jenis pisang yang biasa ditanam sebagai penghias landskap adalah Abyssinian, Siam Yellow Banana, African Red, Milky Way, Mannii, Becarrii, Macro, Royal Purple , Royal Ruby, Royal Pink, Sumatrana (Zebrina), Bronze Banana dan Musa Velutina.

Pokok pisang jenis ini mempunyai ketinggian sekitar 0.5 meter. Pelepah dan daun pisang ini lebih kecil. Ia juga mengeluarkan jantung dan berbunga tetapi kebanyakannya tidak menghasilkan buah. Hampir semua jantung pisang musa ornata keluar secara tegak, tidak seperti pisang biasa. Ada juga jenis pisang ini yang berbuah tetapi buahnya tidak boleh dimakan.

8 comments:

  1. oh pokok pisang gini mcm2 esen ada kat taman tasik perdana..jantungnya mcm2 warna...meh la sini pg taman byk pkk yg mcm2

    ReplyDelete
  2. Hr tu kata nk g Tmn Tasik Perdana tp x jd pn.. I nk g Tmn Herba putrajaya..hehe..

    ReplyDelete
  3. pokok pisang ni rasanya pesen jantung tunjuk langit tu kot..tegak..tak mcm pisang biasa yang menunduk ke bumi

    ReplyDelete
  4. Pisang jnis ni mmg jantung keluar lagu tu. Jantung tegak menunjuk langit tu. Kalo jantung keluar mcm pisang biasa dh jd pelik la bg pisang ni..hehe..

    ReplyDelete
  5. hehe comel jer pokok pisang tu

    ReplyDelete
  6. Sbb pkk pisang ni comel la org tnm sbg hiasan. Ada lg comel drp yg dlm foto ni.

    ReplyDelete
  7. Kenal dari blog Pak Temuk. Masuk rumah nampak mcam-macam daun. Pokok pisang hiasan ini macam ada jantung juga ke?

    Pokok palas sebenarnya kakak tak pernah nampak masuk blog ini baru kakak tahu. Itulah makan ketupat pandai pokok tak kenal. Hehehe....

    ReplyDelete
  8. Sy selalu tgk akk di blog cikgu Temuk dn zul permatang badak. Pisang hiasan ni semuanya ada jantung, dn ada yg berbuah tp tdk dimakan. Jarang org knl pkk palas sbb ia biasanya tmbuh di kawasan belukar atau hutan. Dlm kebun/ladang getah byk pkk palas ni.

    ReplyDelete