Tuesday, April 19, 2011

Pisang Kapal

Buah pisang kapal yang masih muda.

Pisang kapal adalah antara pisang tempatan yang semakin sukar temui ditanam sekarang. Buah pisang kapal tidak mempunyai nilai komersil yang menyebabkan ia tidak menjadi pilihan peladang untuk menanamnya secara ladang. Pisang kapal juga dikenali sebagai dwarf banana (pisang kerdil) kerana ketinggiannya yang sederhana iaitu sekitar 1 hingga 1.5 meter sahaja.

11 comments:

  1. adry...
    ada....ambo panggil pisang serendah......sbb dio rendah...
    tapi loni....buah dio tak berapo molek...toksir masuk isi,jadi kejung...buoh musing lah katah...itu pelik sungguh......

    mulo2 tane aritu....buoh sapa cecah tanoh....

    buat kelepet sedap...

    ReplyDelete
  2. as salam ,

    tempat saya pisang ni jarang orang tanam, tak berapa diminati

    ReplyDelete
  3. ya...ibu intan...
    tak berapa diminati....tapi lebih ada dari tak ada.......

    isi dia tawar....tapi buat kerepek sedap sbb digoreng dgn garam......

    saya ada tanam....seronok tengok buah.....rapat dgn tanah.....

    ReplyDelete
  4. assalam ohhh pisang kapal ke nama dia, akk panggil pise pkk pendek je hehehe

    Ada kat tepi umah akk ni, bila buah besar sikit tandan dia pun patah, x pernah dpt mkn, pkk tu tukang kebun yg tanam, xdak ore cara kut jadi gitu

    ReplyDelete
  5. pisang! saya tau makan je.. nama xtau.. kikiki kne lebih mendalami ilmu flora dan fauna ni.... hehe

    ReplyDelete
  6. :zul permatang badak,
    Di Pahang, pisang kapal dipanggil pisang serendah ye. Tak tau pulak ada nama lain. Mmg rendah pn pkk pisang ni. Kalau buah lebah msti meleret smp ke tnh. Bakpo pulok pise serendoh jadi lgu tu? Tak cukup baja smp buah pn pening, musing naik alah atah tu. Isi pise kapal ni brpa sedap, buat kelepek mmg sesuai. Kalau nk jual pn tak laku yg segar/mentah tu kn. Betul kata en zul tu, biar x diminati tp lbh baik ada drp pisang ni trs pupus. Skrg sy tnm pisang yg org x jual kat pasar spt kebatu, jari boyo dn nipah.

    ReplyDelete
  7. :ibu intan
    Wa'alaikumussalam ibu intan,
    Pisang ni mmg tak dak nilai dlm pasaran sbb isinya tdk begitu sdp utk dimkn segar. Biasanya org tnm sbg hiasan dn dijadikn kerepek atau beberapa jnis masakan tradisional.

    ReplyDelete
  8. :kak rosaliza
    Wa'alaikumussalam kak rosa, nama yg betul bg pisang ni adaklah pisang kapal. Tak pulak apa yg kapal pd poisang ni. Mgknkah pisang ini yg dibawa belayar bersama pisang emas suatu waktu dulu?? Kalau tandan tu besar, mmg kna bg sokongn spya tak pth sbb pkknya bersaiz kecil shj. Mmg igt pkk pisang ni kat dpn umah akk tu. Ada kat tepi cerun bkt tu kn.

    ReplyDelete
  9. :ika gawus
    Ika suka mkn pisang ye. Pisang ni sgt baik utk kesihatan kita. Yg biasa org jual tu, pisang berangan, bunga, cavendish dn montel. Semua pisang ni dlm spesis yg sama.

    ReplyDelete
  10. saya tanam pisang tak...makan pisang goreng tu selalu...

    ReplyDelete
  11. Tak tnm pkk pisang takpe, mkn goreng pisang tu blh tp lagi elok kalo mkn pisang yg segar.

    ReplyDelete