Wednesday, April 27, 2011

Pokok ??


Pokok jenis menjalar dan memanjat ini sangat popular pada tahun 70-an hingga 80-an. Ia biasanya ditanam sebagai hiasan digerbang rumah. Pokok hiasan ini mengingatkan saya kepada arwah datuk dan nenek kerana pokok ini ditanam di anjung (porch) rumah. Pokok ini dibiarkan melilit pada dua batang tiang dan dijadikan gerbang alam semulajadi. Sekarang pokok hiasan hiasan ini telah disisihkan. Pokok dalam foto di atas ditemui hidup meliar dengan melilit di pagar kebun.

12 comments:

  1. Salam,
    Bunganya kecil warna merah. Pokok ini juga cepat kering. Ada juga mengekuarkan bau harum.

    ReplyDelete
  2. :ezzyra
    Pkk ni abe pn tak tau apa nama dia. Dulu2 arwah cik dn mok tnm kat kg.

    ReplyDelete
  3. :Kak Nora
    As salam Hajah,
    Pkk ni mengeluarkn bunga bersaiz kecil warna merah dn biji benih akn terhasil drp bunga ini. Saya tak tau pula bunga ini mempunyai bau harum.

    ReplyDelete
  4. salam..dulu kat umah dibiarkan menjalar naik kat tiang depan umah..cantik..tapi betullah sekarang ni dah tak nampak dah

    ReplyDelete
  5. As salam suri solehah, mmg pkk ni cantik jika ditanam dn dijadikn gerbang hidup di anjung rumah. Mgkn skrg rekabentuk rumah tdk sesuai utk ditnm dgn pkk ni.

    ReplyDelete
  6. pokok ini semak la...huhuhu..
    sangat tak suke...;p

    ReplyDelete
  7. Pkk ni sbnrnya cantik kalau ada org jaga. Yg dlm foto mmg terbiar dn tumbuh meliar je.

    ReplyDelete
  8. pokok bunga halus ni...zaman2 dulu naik ikut tiang selansar rumah....depan tangga...tak peduli pun........

    bunga merah macam lidi.....comel....

    ....mok kito rabut bungo ni....
    ....eh mu jange....
    ....bakpo duk kerenak kedio...
    ....itu adalah......sebahagian tutur bicara yg meninggalkan nostalgia....
    pada bunga kecil dibirai tangga....

    ReplyDelete
  9. Maaf ye, bukan bunganya yang bau harum tetapi 'air' atau 'jus' yang kalau diramas batang halusnya akan bau macam jus daun pandan (pada saya). Pokok ini ada menjalar melingkar pagar pemisah rumah akak dengan rumah jiran sebelah. Bila akak tarik pokok ini (sebab ada yang dah kering) dah merimbun, tangan akak bau wangi.

    ReplyDelete
  10. :zul permatang badak
    Apa nama pkk ni saya pn tak tau. Dulu2 mmg ia sgt popular sbb kebanyakn rumah tnm pkk ni sbg hiasan dpn rmh. Dh jg mcm satu trend ketika itu. Bunganya merah dn kecil (ada dlm foto kat tu). Budok2 bkn tau hargai bunga, tau nok rabut jah..tu hok ore tuo dok murih tu..haha..

    ReplyDelete
  11. :Kak Nora
    Trma kasih bg info mengenai pkk bunga ni. Kalau buanya spt bau jus pandan, mmg wangi la bau pkk ni. Kat rumah Hajah ada lagi pkk ni ye. Pkk ni cantik jika kita jaga dgn baik.

    ReplyDelete