VIP Dedaun Alam

Thursday, April 21, 2011

Pisang Berangan

Setandan pisang berangan yang matang. Boleh dituai dalam tempoh sebulan atau lebih.

Pisang berangan merupakan varieti pisang tempatan yang paling terkenal dan mempunyai pasaran yang meluas di seluruh dunia. Pisang jenis ini menjadi pilihan utama untuk ditanam secara ladang kerana permintaan yang tinggi dalam pasaran tempatan.

22 comments:

  1. berangan spesis montel ke?xnmpk dot..dot comot je pisang tu.Kalau berangan(jelai)lagi sedap kan isi kuning rasa pun lebih manis

    ReplyDelete
  2. dan antara spesis pisang yg paling sedap dimakan.

    ReplyDelete
  3. :lina-pg
    Yg ni pisang berangan klon br tu. Montel la kot. Jelai berangan tu ada gak tnm, buah dh hbis dh..hehe.. Pkk di bawa khas dr kg. Yg ni ayah amek kat mana tak tau.

    ReplyDelete
  4. :kakchik@ella
    Pisang jenis ni yg paling sedap dimakan. Saya ni mmg suka mkn pisang.

    ReplyDelete
  5. pisang berangan...memang sedap dimakan begitu saja... :)

    ReplyDelete
  6. Berangan ada dua tiga jenis....jelai ruak berkulit tebal lambat masak...walaupun berkulit hijau tapi lembut menandakan telah masak.....isi oren testur kasar makan 3 biji dah terasa kenyang......

    berangan tradisi....kecil sedikit..buah bila hampir tua berbintik kelabu.....cepat masak ....tahan lama...lambat untuk benyek.....berbau harum...manis...
    makan tak puas..........

    nak tengok jelai ruak....lawati blog saya......satu tandan hampir memenuhi kereta sorong.......

    ReplyDelete
  7. Kekadang ada masalah (sayalah!) nak bezakan berangan dgn pisang embun - yg dah masak. Tak sepatutnya ke? Saya pernah terbeli embun (?) yg saya cam dari rasa & keharumannya, tapi rupanya betul-betul macam berangan.

    Entah-entah pisang kerdil tu bagus dibuat kerepek pisang, tak? Di mana boleh perolehi anak pisang raja sepokok dua? Salam bahagia, Adry.

    ReplyDelete
  8. :puteraduyong
    Pisang berangan ni mmg sdp dimkn begitu saja. Mmg org tak goreng pisang ni..hehe..

    ReplyDelete
  9. :zul permatang badak
    OPisang berangan ni ada bbrapa spesis. Yg asal ditnm, jelai berangan dn jelai bunga(jelai ruak). Lps tu diperkenalkn klon baru spt cavendish dn montel. Jelai berangan yg asli tu sy ada tnm, dh berbuah thn lps. Mmg isinya plg sedap jika dibandingkn dgn pisang sama spesis dgnnya. Jelai ruak atau jelai bunga tu dh lama sy tak tgk pkknya.

    ReplyDelete
  10. :Temuk
    As salam cikgu.. Cikgu apa khbr? Dh tkr gmbr profil tu. Pisang embun ni juga dikenali dgn nama pisang bunga(jelai bunga). Sama spesis dgn pisang berangan tu. Yg berbeza hnyalah warna buah dn bentuk fizikal buah. Pisang embun lbh bersegi dn pjg berbanding pisang berangan. Pisang kapal tu mmg sdp jika dibuat kerepek krn isinya agk tawar jika dimakan segar. Kat rumah sy ada pkk pisang embun tp pkk pisang embun ada keistimewaannya sendiri. Pkk pisang ini hnya membiak dgn satu pkk shj. Apabila induknya tlh mula mengeluarkn buah, hnya ada satu pkk ank yg keluar dn mbesar. Agk sukar utk lihat pkk pisang raja yg mengeluarkn byk ank dlm satu masa.

    ReplyDelete
  11. assalam...sedap pisang berangan ni

    ReplyDelete
  12. pisang banyak kebaikan!..so makan la pisang selalu..:D

    ReplyDelete
  13. Wa'alaikumusallam kak rosa,
    Mgg sdp tp lg sdp pisang jelai berangan yg ori tu. yg ni berangan klon baru. Pisang berangan yg asli dh berbuah thn lps, msk betul masa nk blik kg(raya haji). Smpt mkn 2 biji..

    ReplyDelete
  14. :Miss Bluepinkiey
    Pisang antara buahan tempatan yg mpunyai byk khasiat. Elok kalau amalkn mkn pisang selalu.. :)

    ReplyDelete
  15. yang saya tahu, ptg2 lepas habis kelas mesti pegi warung depan maktab makan pisang goreng panas :p walla~

    ReplyDelete
  16. yang saya tahu, ptg2 lepas habis kelas mesti pegi warung depan maktab makan pisang goreng panas :p walla~

    ReplyDelete
  17. pisang yg selalu saya makan ni...:)

    salam kenal ya. tq tinggal jejak di shoutbox saya. Kunjungan balas dari saya..:)

    ReplyDelete
  18. Salam,
    Pakai baja apa tu dik? sebab Kak Yah tengok subur betullah.

    ReplyDelete
  19. :Deqna
    Suka mkn pisang goreng ye. Yg tu pasti depa tak goreng pisang berangan ni. Biasanya pisang awak yg jd pilihn sbb murah dn byk di pasaran.

    ReplyDelete
  20. :~yus~
    Pisang berangan ni plg disukai ramai krn ia mmg sdp.

    ReplyDelete
  21. :Kak Yah
    As salam kak yah,
    Pisang ni tak bubuh apa2 baja. Tnh dh mmg subur dn sesuai utk tnmn pisang. Cuma pd musim kemarau ia disiram setiap hari, daun2 yg tua dn kering dibuang utk pastikn pkk membesar dgn baik.

    ReplyDelete
  22. untuk tempahan anak benih Pisang Berangan ASLI (kultur tisu) sila hubungi khairul -- 013-2558256

    ReplyDelete