VIP Dedaun Alam

Tuesday, December 21, 2010

Bird Nest Fern

Pokok paku sarang burung yang dijadikan hiasan landskap.

Spora yang terdapat pada bahagian bawah daun paku sarang burung.


Pucuk muda pokok paku sarang burung
Nama Botani : Asplenium nidus
Famili : Aspleniceae

Bird nest fern atau paku sarang burung merupakan tumbuhan paku pakis jenis epifit. Ia hidup dengan menumpang pada pokok, dinding, bumbung dan lain-lain. Pokok ini jenis lasak tetapi lebih menggemari suasana redup. Ia juga mampu hidup di bawah pancaran  matahari tetapi pokok tidak bagitu dengan embesaran yang sedikit terbantut. Pokok ini juga dikenali dengan nama paku langsuyar/langsuir dan paku sakak burung. Ia mmpunyai daun berwarna hijau yang lebar dan panjangnya boleh mencapai sehingga 1.5 meter. Paku sarang burung ini tumbuh secara meliar dan paling mudah didapati di ladang kelapa sawit. Ini kerana suasana yang redup dan senang membiak dicelah bekas pelepah pada batang kelapa sawit. Pokok ini membiak melalui spora yang terdapat pada bahagian bawah daunnya(rujuk foto). Pokok paku ini yang dahulunya terbiar tetapi sekarang ia mempunyai nilai yang tinggi dalam pasaran kerana permintaan untuk hiasan landskap. Di beberapa negara luar, tunas atau pucuk muda pokok paku ini dijadikan sebagai makanan.

2 comments:

  1. ingat lagi masa sekolah dulu2 cikgu suruh bawa pokok yang ada spora...saya masuk dalam hutan dapatkan pokok resam....kat bawah daun garis2 kelabu...itulah agen pembiak...

    ReplyDelete
  2. Hehe..kalau cikgu sains suruh bw pkk yg mbiak melalui spora msti pkk resam yg dibawa sbb ia paling mudah utk dicari. Dlm kebun getah, tepi jalan ada byk pkk resam.

    ReplyDelete