VIP Dedaun Alam

Wednesday, April 21, 2010

Pistachio

Pokok pistachio yang tumbuh liar di gurun

Pistachio yang ditanam secara ladang untuk tujuan komersial

Bunga pistchio yang cantik

Buah pistachio yang segar

Pistachio yang masih muda

Buah pistachio yang keluar secara bergugus pada tangkai

Pistachio yang sedia untuk dimakan



Pistachio merupakan tumbuhan yang hidup meliar di kawasan gurun Asia Barat. Ia dipercayai berasal dari Iran dan barat Afghanistan. Pokok pistachio adalah pokok jenis lasak kerana ia mampu bertahan dalam cuaca −10°C (pada musim sejuk) sehingga 40°C (musim panas). Ia juga dapat hidup di kawasan tanah yang kurang subur tetapi memerlukan cahaya matahari dan saliran yang baik. Pistachio terbahagi kepada dua jantina iaitu pokok jantan dan betina. Iran merupakan negara pengeluar dan pengeksport pistachio yang terbesar di dunia. Pistachio dibawa ke Eropah semasa empayar pemerintahan Rom. Pokok pistachio mampu mancapai ketinggian 10 meter. Buah pistachio mempunyai kulit yang sangat keras tetapi isinya lembut.

Semangkuk kecil pistachio menghasilkan 713 kalori, di mana 512 kalori adalah daripada monounsaturated fat. Ini bermakna pistachio merupakan makanan/snek yang menyihatkan. Ia juga membekalkan arginine, yang mana ia penting dalam proses metabolisma dalam tubuh kita.

Pistachio juga kaya dengan monounsaturated fat (lemak mono tak tepu). Monounsaturated fat ini tidak akan menjadi tepu dalam tubuh kita dan ia tidak tersimpan di bahagian dalam dinding arteri. Amalan memakan pistachio juga dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Ia dapat merendahkan jumlah kolesterol dalam darah. Dengan memakan 85g pistachio setiap hari akan dapat mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit kardiovaskular.

Pistachio juga dipercayai dapat meredakan tekanan. Ia kaya dengan protein dan anti oksida. Anti oksida yang terdapat pada pistachio dapat menghalang kerosakan sel badan dan mengurangkan risiko untuk mendapat kanser. Anti oksida pada pistachio didapati dalam vitamin A, vitamin E and Lutein.

Pistachios juga membekalkan mineral yang penting untuk tubuh kita seperti kalsium, iron, dan magnesium.

No comments:

Post a Comment