Tuesday, October 23, 2012

Kebun Kecil Tepi Pagar - Tetamu Yang Baik & Tidak

Antara ejen pendebungaan dalam kebun kecil saya. Rama-rama kecil berehat di atas daun kacang panjang.

Bari-bari dan semut yang memunggah nektar bunga bendi singa.

Serangga hitam dengan corak putih dan merah ini tak dikenali oleh saya. Tak pasti samada kehadirannya untuk membantu atau sebaliknya. Rasanya ia sama spesis dengan serangga dalam foto di bawah.

Serangga ini mungkin masih muda. Rasanya ia menjadi serangga seperti dalam foto di bawah apabila dewasa.

Masa kanak-kanak, kami memanggilnya superman kerana sayap yang panjang dan berwarna merah. Ia menghisap cairan di bawah daun dan merembeskan cecair. Apa agaknya nama betul serangga ini?

16 comments:

  1. Nasib baik tak ada ulat agi kat tanaman tu, kalo tak habus ropong dedaun pokok tu. Serangga byk yg perosak dari yg baik kan

    ReplyDelete
  2. serangga-serannga ada baik ada buruk kan. tapi kalau yang baik tu elok la, kalau yang buruk tu mungkin ada hikmah disebaliknya juga kan. cantik la gambar serangga ni. pakai kamera auto ke DSLR?

    ReplyDelete
  3. serangga-serannga ada baik ada buruk kan. tapi kalau yang baik tu elok la, kalau yang buruk tu mungkin ada hikmah disebaliknya juga kan. cantik la gambar serangga ni. pakai kamera auto ke DSLR?

    ReplyDelete
  4. serangga-serannga ada baik ada buruk kan. tapi kalau yang baik tu elok la, kalau yang buruk tu mungkin ada hikmah disebaliknya juga kan. cantik la gambar serangga ni. pakai kamera auto ke DSLR?

    ReplyDelete
  5. Salam en. adry,
    menarik gambar2 serangga tuh en. adry bewarna-warni..jgn tersilap buat celur ak serangga2 nie..heheh

    ReplyDelete
  6. @EmbunRosaliza
    Setakat blm jumpa ulat yg makan daun2 pkk sayuran. Kalau ada, dh kena sembur dgn cecair organik. Yg payah nk cegah adalah serangga yg serang waktu mlm terutama jenis kumbang atau kekabuh(kabo). Tgk2 wktu pg, daun dh berlubang2. Pokok petola segi (tenne) yg kena serangan waktu mlm.

    ReplyDelete
  7. @mat jon,
    Lama juga mat jon hilang dr dunia maya ni. Sibuk dgn keja kot. Sekali dtg komen, terus keluar tiga..hehe.. Serangga ni ada yg bermanfaat kpd kita dan ada yg sebaliknya. Kalau jenis perosak, mmg sakit hati dibuatnya tp kena sabar. Itu antara hikmahnya, bersabar dgn dugaan.

    Saya guna kamera auto je utk snap mbr2 ni.

    ReplyDelete
  8. @Hitomi Lavender,
    Terima kasih sbb kata gmbr serangga ni cantik. Serangga biarpun kecil tp sebenarnya mereka cantik.

    ReplyDelete
  9. @ummuaidan
    As salam ummu,
    Hehe..tak sempat nk celur sbb serangga2 ni terus lari bila nmpk tuan kebun.

    ReplyDelete
  10. betul ...pandai Adry pukul gambar...
    ..ibu bari2...pun nampak jelas...

    ReplyDelete
  11. Ibu bari2 tu masuk cari madu dlm bunga bendi. Bila dh kenyang minum madu, mereka tak terbang..jln2 je atas kelopak bunga tu, sng keja nk tgkp gmbr.

    ReplyDelete
  12. As-salam
    Gambar-gambar Adry memang menarik.

    Cantik-cantik para petugas cilik tu, kan? Tengok gaya zahirnya, rasanya tak ada yang bawa penyembur racun. Malah masing-masing datang dengan siulan lagu merdu "merayu bunga", sambil mendebunga. Betul tak?

    ReplyDelete
  13. Wa'alaikumusallam cikgu,
    Petugas2 cilik mmg cantik tp kita jrg dpt lihat mereka disebabkan saiz yg perlukan perhatian lebih. Ada yg dtg jadi ejen pendebungaan, jenis karnivor pn ada(memakan serangga2 lain) dan ada yg datang untuk merosakkan tanaman/buahan.

    ReplyDelete
  14. bari-bari suka kat buah pisang...

    ReplyDelete
  15. Bari-bari suka hurung pisang yang masak ranum dan yg dah lembik tu. Bari-bari suka yang manis2..

    ReplyDelete