VIP Dedaun Alam

Sunday, March 4, 2012

Rhapis Excelsa

Pokok Rhapis excelsa menjadi pilihan untuk ditanam sebagai hiasan landskap kerana ianya lasak, mudah dijaga dan lambat membesar.

Rhapis excelsa merupakan tumbahan jenis palma daripada famili arecaceae. Tumbuhan palma ini berasal dari negara China dan ia ditanam di hampir seluruh dunia sebagai pokok hiasan. Rhapis excelsa dikenali dengan nama palma buluh atau bamboo palm. Pokok palma ini lebih menyerupai palas tetapi saiznya lebih kecil dan rendah. Ketinggian pokok ini sekitar 4 meter dan membiak melalui pecahan rumpun serta biji benih.

6 comments:

  1. bau t kipas pun boleh daun pokok tu, kalau kedai bunga boleh diorang buat bahan gubahan bunga jugak kot?

    ReplyDelete
  2. @Melati Qistyna's Mummy
    Pokok palma ni mmg sesuai dan boleh ditanam dlm pasu besar. Tnm dlm pasu akan melambatkan lagi pembesaran dan saiznya lebih kecil. Pokok pasuan senang diubah2 tempat mengikut citarasa dan situasi.

    ReplyDelete
  3. @kasihibu
    Daun pokok ni agak besar dan lebar. Tak berapa sesuai utk dibuat gubahan kecil. Untuk gubahan berskala besar mmg boleh dan cantik.

    ReplyDelete
  4. macam pokok org trg/ kelantan buat ketupat pulut.. yg digoreng tu.. daun palas kaau x silap lady..

    ReplyDelete
  5. Pokok yg org guna utk bungkus ketupat tiga bucu tu ialah pokok palas. Palas lbh besar drp palma buluh ni. Info pokok palas ada dlm n3 sblm ni.

    ReplyDelete