Sunday, March 13, 2011

Pisang Raja

Pisang raja yang telah masak

Pisang raja merupakan salah satu spesis pisang yang ada di Malaysia. Pisang raja boleh dimakan segar dan ia lebih sedap jika digoreng. Pisang raja tidak banyak dalam pasaran tempatan. Nama botani pisang raja ialah musa paradisiaca. Musa paradisiaca merupakan spesis pisang yang dimakan selepas dimasak atau diproses.  Selain pisang raja, antara kultivar dalam jenis ini ialah pisang awak, pisang nangka, pisang tanduk dan pisang nipah.

Pisang raja boleh dimakan segar dan ia lebih sedap jika digoreng. Ia juga boleh dijadikan kerepek, direbus, dibuat pengat dan dijadikan bahan untuk membuat pelbagai jenis kuih atau kek.

8 comments:

  1. hehehe bleh jer mkn gitu pun..pisang jari boya yg masam2 pun bleh telan gak kih3...wat epngat pon sodap tuhh

    ReplyDelete
  2. info pisang raja sambung juga.....
    berhenti sebentar....gi make gulai jugok ke?......ke...kena belarak...kalu puak2 belarak sekalo tak payah 'sengeleng'.....

    comel pisang rajo ni..kuning lehing...
    eee..wat bubuh atah Pa molek ni.......

    ReplyDelete
  3. : Lina p
    Pisang raja ni mmg sdp dimkn segar. Pisang nipah yg tak sdp pn i mkn mentah tp rasanya krg sdp. Pisang jari boya tu best. Wat pengat sdp tp goreng lg senang. Pisang dlm foto tu dh pn digoreng.

    ReplyDelete
  4. :zul permatang badak
    Hehe..tak smpt nk taip, tu sambung. Dh siap pn info pisang raja ni. Pisang raja mmg msk kuning sbb tu org panggil pisang raja. Kaler kuning lmbg diraja. Ada ke org buh buah pisang atas par utk buat hantaran??

    ReplyDelete
  5. :ezzyra
    Nk 2 ikat ke 2 sikat? Kalo 2 sikat takleh dh sbb tgk pg td tinggal satu sikat je. Nk 2 ikat tu blh. Ikat 2 biji je..hehe..

    ReplyDelete
  6. assalam..susah nak dpt pise raja ni kan...

    ReplyDelete
  7. As salam kak rosa, pisang raja ni bkn setakat buah pyh nk dpt, pkk pn pyh sbb ia tak suka membiak spt pisang2 lain.

    ReplyDelete