VIP Dedaun Alam

Thursday, November 1, 2012

Kebun Kecil Tepi Pagar - Ejen Yang Comot

Dalam kebun kecil tepi pagar saya terdapat berbagai jenis serangga yang menjadi ejen pendebungaan. Semut hitam kecil ini adalah antara peminat madu bunga bendi. Dek kerana terpikat dengan manisnya madu, habis badan semut kecil ni comot dengan nektar bunga. Ia sedang berusaha untuk membuang nektar yang melekat pada seluruh badannya.
"Adoyaii...nak berjalan pun payah ni..huhu...", kata semut hitam. Kesian pulak tengok ejen saya yang comot ni berjalan atas kelopak bunga bendi.

16 comments:

  1. Mesti kekenyangan sungguh semut hitam ni.

    ReplyDelete
  2. Masa saya snap gmbr ni, ia baru je keluar dr bhgn dlm bunga. Dah kenyang la tu sampai satu badan dia melekit dgn nektar bunga melekat pada badannya.

    ReplyDelete
  3. Hehe..comeynya..ni semut apa ni en adry?

    ReplyDelete
  4. hahaha..cutenyer..apsal che adry tak tolong buang jer nektar kat badanhya itu ..heheh

    ReplyDelete
  5. As-salam. Bagi yang tak tahu tentulah dia tak akan nampak, makhluk sekecil itu pun boleh menolong kita (yang begini besar!) dalam kehidupan sehari-hari.

    Hebat gambar-gambar semut bernektar + bertdebunga itu, Adry! Hebat rupa zahirnya, dan lagi hebatlah makna "kehidupan" di sebaliknya!

    ReplyDelete
  6. @Hitomi Lavender
    Saya pn tak tau nama semut hitam ni. Semut ni jenis kecil dan badan dia ada bulu2 halus. Mereka tak duduk dlm tnh tp atas pkk.

    ReplyDelete
  7. @Zainul Fikriez
    Semut ni kecil je. Nmpk cantik bila ia comot dgn nektar bunga.

    ReplyDelete
  8. @ummuaidan
    Hehe...bila dia berjalan2 nti nektar tu jatuh la kot. Nk tlg buang pn pyh sbb semut saiznya kecil je.

    ReplyDelete
  9. @Temuk
    Serangga kecil ni ada kepentingannya utk kita. Mungkin segelintir drp kita terlepas pandang. Kita lihat lalat sukakan benda2 kotor tp ia sebenarnya sukakan bunga juga. Cuma mereka lebih byk pilihan utk sampah drp bungaan.

    Masa saya mbil gambar serangga dan pokok dlm kebun kecil, terlihat semut kecil yg comot dgn nektar. Ia Mmnarik perhatian saya.

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikum Adry,
    semut api merah, pedih sangat kalau mengigit tu, kawan ke musuh pd.tanaman? semut ni berkeliaran memanjat pokok labu kundur siam ygdah rancak berbunga dan berputik buah.Masalahnya semua putik buah habis busuk..banyak semut tu..berkeliaran memeriksa semua bunga2 dan putik buah kundur.
    Apa cara menghalaunya.tq

    ReplyDelete
  11. @Puteri Purnama
    Wa'alaikumusallam cikgu,
    Semut biasa jrg jadi musuh tanaman kecuali yg tinggal dlm tnh dan memakan biji benih yg disemai. Kalau semut merah tu berkeliaran di bunga tanpa menggigit/merosakkannya, ia membantu menyebarkan debunga. Kalau betul ia merosakkan bunga dan putik, cikgu blh gunakan racun semut tp tak digalakkan jika sayuran utk dijadikan makanan kita sendiri.

    ReplyDelete
  12. @suka suka
    Ejen ni comot sbb dia makan nektar byk sgt..hehe..

    ReplyDelete
  13. mabuk nektar kekdahnye...sampai tak larat nk bawak badan keluar dari bunga. Siap bawak bekal.... :)

    ReplyDelete
  14. Hehe..semut tu mkn nektar byk sgt smpai mabuk. Bekal nektar tu utk bawa blik umah, nk bg kat anak2 dia kot..

    ReplyDelete