Tuesday, November 6, 2012

Kebun Kecil Tepi Pagar - Petola Ular Atau Petola Gamat?



Buah petola ular ini ditanam dalam kebun kecil pagar tapi bentuknya sangat berbeza dengan petola ular yang biasa saya lihat sebelum ini. petola ular mempunyai bentuk seakan ular, panjang dan mempunyai jalur hijau-putih. Petola ular yang saya tanam ini bersaiz sebesar betis kanak-kanak(lebih kurang saiz petola sarang) dan jauh lebih pendek daripada petola ular biasa. Adakah ianya klon atau varieti baru petola ular? Bau buahnya memang sah baka petola ular. Dek kerana bentuk buahnya yang pendek dan bulat seperti gamat, saya memanggilnya petola gamat..hehe..

Mungkin ada antara kita yang biasa lihat petola ular yang berbentuk seperti ini, bolehlah kongsi ilmu dan pengalaman di sini.

20 comments:

  1. Byknya jenis petola en adry..petola yg sabut dia org duk sentai bdn msa mandi tu petola apa en adry.petola ni ka?sihat betui. :)

    ReplyDelete
  2. selama hidup 30 thn ni tak penah tgk petola jenis ni...

    ReplyDelete
  3. Tak la byk sgt petola yg saya tnm skrg. Ada petola ular dan petola segi je. Petola yg org blh buat sental badan tu petola sarang. Buahnya mcm labu air. Nak guna sabut kena biarkan petola sarang tua di pokok.

    Petola yg dlm foto ni sebenarnya petola ular. Bunga dan pokoknya mmg sama buahnya lain sangat. Tak tau kenapa ia jadi tembun mcm tu.

    ReplyDelete
  4. @nadia rashid
    Sama la kita... Saya pn ni kali pertama tgk petola ular yg gemuk mcm gamat ni. Biasanya petola ular pjg mcm ular. Siap ada jalur2 tp yg ni mmg lain. Varieti baru kot sbb benihnya dikatakan dibawa masuk dari Taiwan bkn Thailand.

    ReplyDelete
  5. boleh la tu kita panggil gamat..tapi kalau 1 je gini memang ajaib lah...mcm ular nak bersalin kulit...:D

    ReplyDelete
  6. petola dia rupa macam terlebih minum air sampai hilang line2 yang membelah setiap line petola tu.

    Memang sebijik macam gamat. Mungkin ini petola ular jadian kut.....hoho.

    Ini buah sulung ke?..ke dah ada dah buah lain2 cuma yang ni je yang pelik bin ajaib?

    ReplyDelete
  7. salam en.adry..nampak lain sikit kan..besar dari petola ular yang biasa..bukan yg biasa ade belang2 sikit ker? nie petola ular sawer kot kenyang jer nampak...

    ReplyDelete
  8. @nadia rashid
    Masa putik hari tu nampak mcm petola ular. Ada line hijau putih tu tp bila membesar, ia jadi kontot dan kulit warna putih.

    ReplyDelete
  9. @Ibu Qistina
    Hehe..masa petola ni berbuah, hujan lebat hmpir setiap hari. Terlebih minum air hujan kot yg jadi mcm gamat ni. Yg bentuk mcm ni, buah yg sulung. Dan yg peliknya selepas buah ni keluar dan membesar, putik2 yg lain semuanya tak menjadi. Skrg 2 pkk yg ada bunga, lima pkk lagi baru nk memanjat para2. Kena tgk buah yg lps ni mcmana bentuknya.

    ReplyDelete
  10. @ummuaidan
    As salam ummu,
    Bkn nmpk lain sikit tp lain sgt dgn petola ular yg biasa saya mkn dn tgk sblm ni. Petola ular sepatutnya pjg dan ada jalur2.

    Petola ular sawa kenyang...hehe..

    ReplyDelete
  11. saya tak tahu jenis2 petola ni...yang tahu makan je...hehee.tp nape petola ni xde jalur2 eh?licin je...xpnh nampak lg camni rasanya.

    ReplyDelete
  12. Petola ada tiga jenis utama yg ditanam iaitu petola segi, petola sarang dan petola ular. Petola segi plg popular dan mendapat permintaan tinggi di pasaran.

    Tu yg saya rasa pelik, buah petola ular ni lain sgt bentuknya.

    ReplyDelete
  13. petola gamat,petola ular sawa kenyang macam2 he he..macam botol pun ada gak rupanya..

    ReplyDelete
  14. wah...luar biasalah...ist time tgk camni....dptkan benih dari mana? tingin plk nak tanam.....:)

    ReplyDelete
  15. Ni nak kena panggil TB3 nih , tgk pas ni kalo bentuk sama juga gumuk2 maknanya petola ular kenyang la tu. Tapi kalo yg lain2 elok je panjang mcm petola ular biasa maknanya pelik bin ajaib la, boleh panggil karam singh walia heheh

    ReplyDelete
  16. assalam Adry,
    sayur petola ni dah kena jangkitan petola sarang, mungkin terjadi kacukan debunga macam yg terjadi pd,lavender ungu saya bertukar warna jadi putih, sebab ada bunga putih kembang sebelah dia.Entahlah.Apa pun komen kekawan pasal petola ni bikin ketawa sampai keluar airmata..adoii

    ReplyDelete
  17. @suka suka
    Hehe..dah mcm2 nama dpt kat petola ular ni. Petola botol pn blh juga tu.

    ReplyDelete
  18. @CT
    Agak luar biasa sbb kali pertama tgk petola yg bentuk mcm ni. Benihnya mmg petola ular yg dibawa masuk dr Taiwan. Benih pkk sayuran termasuk petola ni saya beli online kat www.tanamsendiri.com (en. Iskandar). Kalau CT nk tnm sayuran yg benihnya tak dijual di pasaraya, blh beli dgn en iskandar kita.

    ReplyDelete
  19. @EmbunRosaliza
    Kalo panggil pemberita, habis la kebun kecil tu kena lenyek.. Yg peliknya, pokok petola ular yg mengeluarkan buah ni hanya berbuah sebiji je. Putik2 buah yg selepasnya gugur dan tak menjadi. Pembesaran pkk pn seakan terhenti. Pucuknya tak lagi menjalar dan daunnya tak membesar. Nutrien utk pembesaran masuk kat buah ni kot. Nk tgk buah yg 6 pkk lagi. Kalau buahnya sama, ia bkn pelik. Yg ni nk simpan sbg biji benih.

    ReplyDelete
  20. @Puteri Purnama
    Wa'alaikumusallam cikgu,
    Saya pn agak ianya cross breed dgn petola sarang di tempat asalnya. Dlm kebun kecil saya, tiada petola sarang. Mungkin petola ular ditanam sekali dgn petola sarang, dan terjadinya cross breed. Bentuk buahnya lbh kpd petola sarang tp bau dan kulitnya petola ular. Nk mkn pn tak berani, simpan buat benih.

    Buah petola ular ni dah dpt nama lain, petola ular bersalin kulit (nadia rashid), petola ular jadian (Ibu Qistina), petola ular sawa kenyang (ummuaidan), petola botol (suka suka@ kak mar) dan petola ular kenyang (EmbunRosaliza).

    ReplyDelete