VIP Dedaun Alam

Sunday, September 25, 2011

Tebu Hitam

Pokok tebu hitam


Nama Botani : Saccharum sp.
Famili : Graminae

Tebu merupakan tumbuhan daripada famili Graminae iaitu sama seperti rumput dan buluh. Pokok sangat penting dalam pengeluaran gula di seluruh dunia. Terdapat dua jenis tebu yang biasa ditanam iaitu tebu kuning dan tebu hitam. Pokok tebu tumbuh secara berumpun dengan ketinggan diantar 1 meter hingga 4 meter mengikut spesis. Batang pokok tebu mempunyai ruas dan buku. Buku adalah bahagian dimana daun pokok tebu keluar.

Pokok tebu hitam mempunyai khasiat dalam perubatan herba tradisional. Akar pokok tebu hitam (tiga genggam) dicuci dan kemudian direbus. Air rebusan ini diminum pada waktu pagi dan petang untuk meredakan jantung berdebar. Batang tebu hitam diperah dan ambil airnya. Air perahan tebu hitam diminum untuk mengurangkan kepanasan badan. Untuk merawat batuk, batang tebu hitam dibakar dan perah airnya. Air perahan tersebut diminum untuk meredakan atau merawat batuk.

32 comments:

  1. byknya khasiat tebu, selain tu dpt menguatkn gigi hehe apa taknyank mkn tebu gigit kulit tebu pas tu kunyah2 maunya gg tak kuat kan hehehe, kenagan jaman doluu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah susah nak merasa mcm tu...malu nak mintak kat rumah jiran...ha ha ha

      Delete
    2. Dah susah nak merasa mcm tu...malu nak mintak kat rumah jiran...ha ha ha

      Delete
  2. Tebu hitam yg ada khasiat utk perubatan. Masa kecik2 dulu, mmg kupas tebu guna gigi je. Pecahkan btg tebu lps kupas pn gna gigi. Tebu hitam yg keras tu pn main kupas guna gigi jugak.. Sengal gusi..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tebu itam pun ada jenis yg kecik dan beso...yg kecik tu buat ubat ok...yg beso tu memang sodap...manis...kalau gigi kapak beso memang cantik dah...tokak abis

      Delete
  3. tebu hitam untuk perubatan belum tanam,cuma tanam tebu hitam besar,macam tebu kuning.........manis airnya....

    ReplyDelete
  4. betul tu, tebu itam setahu saya boleh sejuk kan badan.... tp kt sini yg kering je, jual kt kedai sinseh :P

    ReplyDelete
  5. tebu hitam boleh di rebus dgn sup kan?

    ReplyDelete
  6. :zul permatang badak
    Tebu hitam yg cikgu tanam tu digunakan utk buat gula kn. Airnya mmg sgt manis. Batangnya agk keras berbanding tebu kuning.

    ReplyDelete
  7. :Melati Qistyna's Mummy
    Tebu hitam berkesan utk sejukkn badan yg panas tp tak mampu utk sejukkan hati yg panas..hehe..

    ReplyDelete
  8. :kasihibu
    Tak tau pulak saya tebu hitam ni blh campur dlm sup. Yg saya tau org rebus je. Sya bgtau ni baru la saya tau..hehe.. Trma ksh ye.

    ReplyDelete
  9. salam...
    nti kaler dia wrna htam ke?rasa same ke mcm tebu biasa?

    ReplyDelete
  10. As salam egie,
    Tebu ni btg dia kaler hitam. Rasa lbh kurang dgn tebu kuning. Byk jenis tebu hitam yg lbh manis drp tebu kuning tp teksturnya agk keras. Tebu hitam byk ditanam utk pengeluarn gula. Yg dlm n3 ni bkn utk gula tp blh buat ubat. Nk kunyah begitu saja pn blh..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum en daun.
    tebu hitam ni mmg rasanya lbh manis dr tebu biasa. org yang terkena santau pn boleh gunakan tebu hitam ni utk berubat tp kenalah ada ustaz yg tlg 'baca2kan' dulu.:)

    ReplyDelete
  12. Wa'alaikumusallam kak anis,
    Tebu hitam rasanya lbh manis drp tebu kuning tp ia lbh keras. Spt yg akak kata tu, tebu hitam juga digunakan dlm perubatan Islam sbg medium utk merawat pesakit yg terkena santau. Trma ksh kongsi ilmu akak kat sini.

    ReplyDelete
  13. Pagar umah bonda tu sapa la agaknya yg buat ye??

    ReplyDelete
  14. Assalamualaiku,

    Saya sedang mencari tebu hitam yang dalam isinya pun hitam untuk perubatan pakcik saya. Sesiapa yang mempunyai tebu tersebut boleh lah menghubungi saya di email msn74@yahoo.com sy akan menghubungi tuan/paun dengan segera. kejasama daripada semua amat diharapkan. Saya dari Klang, Selangor.

    Wassalam

    ReplyDelete
  15. Wa'alaikumusallam,
    Sesiapa yg ada tnm tebu spt yg sdr Md Samaun Ngadi maksudkan tu, blh hubungi beliau.

    ReplyDelete
  16. utk en Masaudi,saya memiliki tebu yg dimaksudkan dan dh pun emailkan no. tel saya,TQVM admin utk info yg amat bermakna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada di mana ye tebu hitam.boleh hubungi saya di 0106664169

      Delete
  17. Salam. Sapa ada supply tebu blh hubungi saya. Saya peniaga air tebu sekarang menghadapi kesukaran mendapatkan bekalan tebu. Boleh email saya hazilafarizafauzi@gmail.com atau call @ wasap 01162329667. Mekasih.

    ReplyDelete
  18. Nak cari pokok tebu hitam sangat mudah dengan syarat masa nak cari jangan pasang niat... Nanti tak jumpa

    ReplyDelete
  19. ada seorang nyoya tua cina yang tanam tebu hitam di halaman rumahnya dikawasan perumahan saya.tapi minta ampun Ya Allah kedekut pahit orangnya. nak beli pun dia tak mahu jusl.Di tepi jalan nak masuk ke bandar bentong pahang pun saya ada nampak pokok tebu hitam juga kepunyaan orang cina.camner to takut dia pun tak mahu jua jugak.pernah ibu saudara saya tanam tebu hitam di halaman rumahnya tapi seribu kali sayang pokoknya mati pula sebelom sempat saya minta benih pokoknya untuk ditanam sendiri.kesimpulannya bukan semua orang bertuah dapat memiliki pokok tebu hitam ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pembekal tebu hitam perubatan ni..berhajat boleh tel saya 0137462937. Wasap pon ok

      Delete
  20. Saya pembekal tebu hitam perubatan..berhajat boleh contact saya 0137462837.penghantaran seluruh malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy mencari tebu hitam utk ditanam di halaman rumah..boleh hubungi sy 0193248107

      Delete
  21. Tebu hitam minuman tu byk kat tempat saya tp org jarang mkn sbb tebu kuning tu byk. Saya dgr tebu ni kalau buat ubat bakar dulu btgnya kwmudian baru dikupas kulitnya. Airnya utk ubat batuk dan demam.

    ReplyDelete
  22. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete