VIP Dedaun Alam

Wednesday, September 29, 2010

Halia

Pokok halia


Nama Botani : Zingiber officinale
Famili : Zingiberaceae

Pengenalan

Halia merupakan tumbuhan jenis semusim yang berasal dari Asia Tenggara dan ia kini banyak ditanam hampir di seluruh dunia kerana khasiatnya dalam perubatan. Pokok halia mempunyai rizom yang sangat berguna dalam bidang masakan dan perubatan. Dalam perubatan, halia boleh didapati dalam bentuk halia segar, kapsul, tablet, serbuk, minyak, cecair dan halia kering.

Kegunaan

Halia mengandungi kalium (125 mg), fosforus (63mg), tenaga (52 kilokalori), protein, karbohidrat, serat, vitamin C dan niasin. Halia yang direbus dan dicampur dengan lada hitam boleh menghilangkan angin dalam perut. Air rebusan ini sesuai untuk wanita yang baru bersalin dan mereka yang mengalami masalah angin seluruh badan.

Mengunyah halia segar, minum teh halia ataupun minum jus akar halia yang dicampur dengan satu sudu madu dapat meredakan selesema. Halia tua yang ditumbuk halus dan ditampal di tempat terseliuh boleh mengelakkan angin memasuki bahagian berkenaan.

Halia juga boleh menghilangkan rasa loya, perut yang tidak selesa dan masalah penghadaman. Bagi ibu hamil, halia dapat melegakan rasa loya semasa hamil yang sering dialami pada peringkat pertama trimester dan pengambilan halia perlu dihentikan setelah kehamilan masuk bulan ketiga. Halia juga boleh mengubati penyakit sendi, cirit-birit, kekurangan tenaga, pening kepala dan demam panas. Halia membantu mengawal hati daripada kesejukan dan menghilangkan bau busuk mulut.

Pengambilan halia juga boleh mengelakkan rasa pening dan mual akibat mabuk perjalanan semasa menaiki kenderaan. Minyak halia yang dicampurkan dengan beberapa herba dan bahan lain boleh digunakan menghilangkan sakit otot dan urat dengan cara menyapu atau menggosok pada tempat berkenaan. Halia juga dipercayai dapat menguatkan tenaga batin dan meningkatkan kuantiti sperma bagi lelaki.

2 comments:

  1. Salam En Daun..bila tengok pkk halia ni ..akk pun ada sepokok..di ulangi sepokok pkk halia heheh..subur mcm ni lah..hasil pun tak dpt lagi...nnt akk nak ambil gambar lah juga

    ReplyDelete
  2. Salam kak rosa,
    Pkk halia yg dlm gmbr tu br nk hidup smla slps mupuh hr tu. Ada tiga rumpun je. Yg 2 lg tu br nk mula hidup. Kunyit yg dlm n3 sblm ni pn br mula hidup balik.

    ReplyDelete