VIP Dedaun Alam

Tuesday, April 9, 2013

Napok Same Tapi Bukang Diye















Meminjam tagline Zizan dalam Maharaja Lawak, Napok same tapi bukang diye (nampak sama tapi bukan dia), kedua bunga ini kelihatan sama tapi sebenarnya ia daripada dua pokok yang berlainan. Siapa yang kenal dan biasa lihat bunga yang hampir sama dengan bunga markisa(kanan foto)?

20 comments:

  1. tak tau namanya sori..
    tapi nak bagi tau gak... lawaaaaa bunga ni..

    ReplyDelete
  2. gitu bunga markisa...ada yg dibeli di cameron buahnya masam..tapi ada jiran tanam..sedap pulak rasanya manis!

    ReplyDelete
  3. salam che adry..
    mcm prnah tgk.tp kalau bab nama2nie mme fail lah...:)

    ReplyDelete
  4. akak ada tanam markisa..mmg bunganya mcm yg sblh kanan tu..

    ReplyDelete
  5. leh teka gak ke haha.ke adk bradik dilarang keras muahaha

    ReplyDelete
  6. It's a very nice passion flower!

    ReplyDelete
  7. @JaSSNaNi
    Kedua bunga yg hmpir sama ni mmg cantik dan unik. Bunga yg kanan tu ialah bunga markisa.

    ReplyDelete
  8. @nadia rashid
    Bunga markisa yg sebelah kanan tu. Di Malaysia, ada dua jenis markisa yg biasa ditanam iaitu markisa buah warna oren dan purple. Yg purple yg lbh manis berbanding yg oren.

    ReplyDelete
  9. @ummuaidan
    As salam ummu,
    Bunga yg sama mcm bunga markisa tu jenis pkk yg tumbuh liar, buahnya kita blh mkn.

    ReplyDelete
  10. @Kamsiah
    Bunga markisa yg sblh kanan, bunga yg sblh kiri tu bukan bunga markisa.

    ReplyDelete
  11. @lina_pg
    Adik beradik mana blh jwb sbb jawapan dh bocor..hehe..

    ReplyDelete
  12. @Dewberry
    Hi Dewberry,
    Flower on the right side is passion flower tree but on the left side is a wild plant flowers. Both of these flowers look almost identical.

    ReplyDelete
  13. oo mcm tu...mintak2 lah yg sy tanam ni jenis buah purple..kalau oren..nmpknya jadi hiasan saja lah

    ReplyDelete
  14. Salam Adry,

    Cantik rupanya bunga markisa! Yang di kiri hampir sama pula ya. Ada juga buah markisa yang manis ya? Yang pernah Mak Aji rasa masam je, sebab itu x minat nak tanam.

    ReplyDelete
  15. @nadia rashid
    Markisa ungu pun ada byk jenis tau. Ada yg lbh masam drp yg oren/kuning. Semua jenis markisa sebenarnya tak rasa manis tp masam sbb tu ia kaya dgn vitamin C. Yg kita kata manis tu krg masam berbanding yg lbh masam.

    Markisa ungu biasa diproses sblm dijadikan minuman. Markisa oren atau kuning blh dibuat jus dgn menambah sedikit air dan gula. Jd lbh baik tnm markisa yg kaler oren/kuning berbanding purple.

    ReplyDelete
  16. @Ummu Madihah
    As salam mak aji,
    Bunga markisa ni cantik, unik dan saiznya besar. Buah markisa bukan utk dimakan secara segar tp perlu diproses dulu. Biarpun masam, buah markisa sebenarnya mempunyai pelbagai khasiat dan baik utk tubuh badan kita.

    Bunga yg kiri tu dr jenis pkk liar. Byk tumbuh kat kawasan lapang yg terbiar. Ia menjalar dan blh memanjat jika ada pkk besar yg berdekatan. Buahnya bulat sebesar guli dan isinya blh dimakan. Rasanya masam2 manis. Mak aji blh teka pkk apa tu ye?

    ReplyDelete
  17. bunga pokok ulat bulu(ikut org kelate )

    ReplyDelete
  18. Jawapan yg gardener bagi ni mmg tepat. Bunga comel ni adalah drp pkk ulat bulu. Org utara panggil pkk letup-letup. Saya tnm pkk ni dlm kebun kecil sbb dah lama tak tgk pkk dan bunganya. Buah yg keluar byk ni saya nak mkn...

    ReplyDelete
  19. SALAM, NAK TANYA LAH TENTANG POKOK SITI FATIMAH, YANG DIKATAKAN MAMPU MEMUDAHKAN WANITA NAK BERSALIN..

    SAYA NAK LIHAT RUPA ASAL POKOK INI..TQ

    ReplyDelete
  20. As salam, sebenarnya bukan pokok siti fatimah tapi akar siti fatimah. Ia bukan tumbuhan dari Malaysia. Biasanya akar Fatimah dibeli di negara Timur Tengah. Jemaah haji atau umrah selalunya beli akar siti fatimah ni sbg cenderahti/hadiah kps saudara mara dan kenalan.

    Di Malaysia, pkk kacip fatimah tu ada tp kegunaannya berbeza.

    ReplyDelete