VIP Dedaun Alam

Friday, July 15, 2011

Burung Leba

Burung gembala kerbau atau common myna

Burung leba adalah nama panggilan bagi burung gembala kerbau oleh penduduk di Kelantan. Burung ini daripada spesis tiung dengan nama saintifiknya, acridotheses tristis dalam famili sturnidae. Burung biasa ditemui hidup bebas dan meliar di kawasan bandar dan desa. Ia menjadikan serangga dan sisa makanan sebagai diet utamanya. Burung ini mampu mengeluarkan pelbagai jenis bunyi dan ia boleh mengajuk suara manusia. Ia paling gemar membuat sarang pada bahagian pelepah pokok kelapa yang tinggi dan dalam bumbung bangunan.

18 comments:

  1. burung gembala kerbau pun banyak disana kan? suka tengok burung tu patuk2 badan si kerbau
    tak pun bertenggek riang atas sekawan lembu yg sedang berjalan meraggut rumput .

    ReplyDelete
  2. Tersengeh ambo.... demo sebut burung leba........
    burung ni jinok.....tapi tokleh igat......
    kalu junpo anok dio....beraso malah nok ambik, sebab tok chek-up nok cari belalang,burung leba ni kalu anok, wi make keno suap.......hok tu paling malah........

    ReplyDelete
  3. :sayangsayangibu
    Burung gembala kerbau pn byk kat sini. Tu pn ats sbb yg sama..tak ramai pduduk sini yg mpunyai hobi mbela burung. Antara burung yg byk kat sini..burung melilin, camar, helang, bangau.. Burung gembala kerbau ni sy suka dgr ia bkicau.. Mcm2 yg dia blh buat.

    ReplyDelete
  4. Hehe..saja nk tinjolkn dailek Kelate dlm ni.. Burung leba ni napok mace jinok. Gi dkt dia maon lmpt2 jah, bkn terbang.. Nk tgkp..smpai ke sudah x dpt. Kat Kelantan ramai yg bela burung ni sbb ia blh diasuh uytk berkata2.. Nk bmela dr kecik kna rajinb sbb kita suapkn serangga. Bila dh bsr, blh bg mkn dedak..

    ReplyDelete
  5. Burung gembala kerbau tp dia tidak membela kerbau..hehe..

    ReplyDelete
  6. td akk sam pelik je burung leba, baca kurt lain hehe,anak dia ke tu, mcm kecik je

    ReplyDelete
  7. Hehe..burung leba... Kna bc ikut lidah Kelate br betoi.. Yg ni dh kira burung leba remaja. Keturunan diorg bersaang di pkk nyoq sama dr dulu lg.

    ReplyDelete
  8. ayh saya kata tu burung tiong batu..ktorang bela 3kali namun sume mmg ganas..nmpk jinak tp nk msukkn dlm sgkar dia smpt round taman 3kali..burung ni bcakap xboleh tp dia ikut batuk ayh sy sebijik!!!

    ReplyDelete
  9. Burung gembala kerbau adalah spesis tiung. Burung ni kalo bela dr kecil ia akan jinak dan kenal tuannya. Ia tak blh bercakap petah spt burung tuing atau kakaktua tp blh mengajuk suara manusia.

    ReplyDelete
  10. Mcm mana nak ajar burung gembala ni bercakap

    ReplyDelete
  11. Nak ajar burung spesis tiung ni bercakap, kita kena buat sesuatu pada lidahnya tp saya tak blh terangkan kat sini kerana ianya berbentuk penderaan terhadap haiwan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menarik nye macam mane yer?tlg email di aqirahlokman@gmail.com.

      Delete
    2. Qyra ada bela burung gembala kerbau ni ke?

      Delete
    3. Saya tak blh terangkan di sini kerana ia spt menyiksa haiwan/burung.

      Delete
  12. Kat mana bro boleh terangkan...sy ada bela seekor kecik lagi makan pun nak kena suap..

    ReplyDelete