VIP Dedaun Alam

Friday, July 15, 2011

Burung Leba

Burung gembala kerbau atau common myna

Burung leba adalah nama panggilan bagi burung gembala kerbau oleh penduduk di Kelantan. Burung ini daripada spesis tiung dengan nama saintifiknya, acridotheses tristis dalam famili sturnidae. Burung biasa ditemui hidup bebas dan meliar di kawasan bandar dan desa. Ia menjadikan serangga dan sisa makanan sebagai diet utamanya. Burung ini mampu mengeluarkan pelbagai jenis bunyi dan ia boleh mengajuk suara manusia. Ia paling gemar membuat sarang pada bahagian pelepah pokok kelapa yang tinggi dan dalam bumbung bangunan.

42 comments:

  1. burung gembala kerbau pun banyak disana kan? suka tengok burung tu patuk2 badan si kerbau
    tak pun bertenggek riang atas sekawan lembu yg sedang berjalan meraggut rumput .

    ReplyDelete
  2. Tersengeh ambo.... demo sebut burung leba........
    burung ni jinok.....tapi tokleh igat......
    kalu junpo anok dio....beraso malah nok ambik, sebab tok chek-up nok cari belalang,burung leba ni kalu anok, wi make keno suap.......hok tu paling malah........

    ReplyDelete
  3. :sayangsayangibu
    Burung gembala kerbau pn byk kat sini. Tu pn ats sbb yg sama..tak ramai pduduk sini yg mpunyai hobi mbela burung. Antara burung yg byk kat sini..burung melilin, camar, helang, bangau.. Burung gembala kerbau ni sy suka dgr ia bkicau.. Mcm2 yg dia blh buat.

    ReplyDelete
  4. Hehe..saja nk tinjolkn dailek Kelate dlm ni.. Burung leba ni napok mace jinok. Gi dkt dia maon lmpt2 jah, bkn terbang.. Nk tgkp..smpai ke sudah x dpt. Kat Kelantan ramai yg bela burung ni sbb ia blh diasuh uytk berkata2.. Nk bmela dr kecik kna rajinb sbb kita suapkn serangga. Bila dh bsr, blh bg mkn dedak..

    ReplyDelete
  5. Burung gembala kerbau tp dia tidak membela kerbau..hehe..

    ReplyDelete
  6. td akk sam pelik je burung leba, baca kurt lain hehe,anak dia ke tu, mcm kecik je

    ReplyDelete
  7. Hehe..burung leba... Kna bc ikut lidah Kelate br betoi.. Yg ni dh kira burung leba remaja. Keturunan diorg bersaang di pkk nyoq sama dr dulu lg.

    ReplyDelete
  8. ayh saya kata tu burung tiong batu..ktorang bela 3kali namun sume mmg ganas..nmpk jinak tp nk msukkn dlm sgkar dia smpt round taman 3kali..burung ni bcakap xboleh tp dia ikut batuk ayh sy sebijik!!!

    ReplyDelete
  9. Burung gembala kerbau adalah spesis tiung. Burung ni kalo bela dr kecil ia akan jinak dan kenal tuannya. Ia tak blh bercakap petah spt burung tuing atau kakaktua tp blh mengajuk suara manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yg sudah belajar terbang ni masih kena suap ke kalau nak bagi makan?

      Delete
    2. Kena bagi makan serangga lagi atau sudah boleh makan makanan lain?

      Delete
    3. Masa bebudak dulu, saya pernah bela dari kecik, dia jatuh dari sarang, bagi makan dedak je. bancuh dengan air..tp kadang tu bila kurang air, kesian tgk dia nak meneran bila nak berak. hahaha..

      mmg betul bila bela dari kecil dia akan jinak. dia tido dengan saya...saya bengkokkan lutut, sandar di dinding dan dia tidur sampai pagi. bangun pagi habis penuh taik. huhu.

      bila dia dah agak besar, mmg saya ajar dia terbang. dan bila dah besar, kita kayuh basikal, dia boleh terbang hinggap atas bahu. rasa mcm silverhawk ooo...

      dia akan apa saja. time rasa, org dtg bertandang dia pun sibuk lalu celah teko, balang kuih..cari makan. dia makan semua benda. tp fav dia cacing. kalau cangkul tu, cepat je dia sambar cacing yg keluar.

      Delete
  10. Mcm mana nak ajar burung gembala ni bercakap

    ReplyDelete
  11. Nak ajar burung spesis tiung ni bercakap, kita kena buat sesuatu pada lidahnya tp saya tak blh terangkan kat sini kerana ianya berbentuk penderaan terhadap haiwan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menarik nye macam mane yer?tlg email di aqirahlokman@gmail.com.

      Delete
    2. Qyra ada bela burung gembala kerbau ni ke?

      Delete
    3. Saya tak blh terangkan di sini kerana ia spt menyiksa haiwan/burung.

      Delete
    4. saya pun ank tau jugak macam mana nak ajar burung nie bercakap...

      Delete
    5. blh ajarkan mcm mna tu buat pada lidahnya...egopgx86@gmail.com

      Delete
    6. katanya kena kikis lidah? tak sampai hati nak buat mcm tu.
      tapi saya sembang ngan burung leba yg saya bela tu, mcm sembang ngan kawan...(maklumla, masa tu budak2 lagi...)

      Delete
  12. Kat mana bro boleh terangkan...sy ada bela seekor kecik lagi makan pun nak kena suap..

    ReplyDelete
  13. admin,tolong bagitau cara nak ajar tiong bercakap..
    send kat email ni
    mashitah031103@gmail.com

    ReplyDelete
  14. ABDUL AZIZ CHUA WAKTU MAKAN BURUNG TIONG INI BERAPA KALI SATU HARI

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepanjang masa dia nak makan... bagi la 3 kali sehari...

      Delete
  15. Salam semua...saya ada dapat burung ni 2 ekor..masih Anak lagi..baru mau belajar terbang

    ReplyDelete
    Replies
    1. best ni. jaga elok2.

      saya bela dulu, biar dia lepas bebas dalam rumah...dulu saya risau bila dia dah terbang, takut dia akan lari bila dia jumpa geng dia kat luar tu. tp rupanya tak. Oh... member punya (sama umur anak burung tu), terbang ikut burung lain. mungkin bergantung juga faktor penjagaan kita... bagi makan pakai cukup, tak lari la kot.

      last2 burung ni tak balik sebab mlm sblm tu ada ular lilit sarang dia. kami sempat bunuh ular tu, tp mungkin sebab dia trauma, terus dia tak balik.

      Delete
  16. Saya memang suka kicau burung ni macam2 bunyi dia buat..tiada niat mau tangkap tp bila nampak burung ni belum boleh terbang dengan sempurna lagi di saya tangkap la takut2 pula kucing yang terekam..

    ReplyDelete
  17. Sesiapa yg berminat nak bela burung ni saya boleh bagi sekor...bulu sudah cukup cuma belum boleh terbang dengan betul lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jinak ke lagi kalau dah mcm tu...dah agak besar ni. saya dulu bela dari baby.

      Delete
  18. tolonglah terangkan cara nak ajar burung Tiong bercakao,email saya di norrohaya169@gmail.com please

    ReplyDelete
  19. tolong ajarkan saya cara nak buat burung tiong bercakap

    ReplyDelete
  20. AsSalam tuan...sya Selamat kan sekor burung ni dari gigitan kucing..skrg dlm jagaan saya so makanan apa yg patut saya beri..? Boleh ke saya beri buah2an..? sebab nk beli dedak pet shop semua tutup sebab PKP terima kasih

    ReplyDelete
  21. Jumpa 2 ekor tadi.mak pak dia baru bwk kluar dari sarang.xreti terbang lagi.jatuh kt bwh pokok.sy ambil letak dlm sarang.risau jugak takut kena ngap dgn kucing yg selalu berkeliaran sekitar rmh.masalahnya nk bagi makanan apa? Mesti kena suap kan?terpaksa la jadi babysitter bidang terjun.

    ReplyDelete
  22. Saya ada 4 ekor anak burung gembala kerbau yang baru menetas...sesiapa yang nak boleh hubungi saya...area sungai petani...0174855751..whatsapp...

    ReplyDelete
  23. napa ramai yg mncari jenis warna koko dari warna hitam? boleh jelaskan

    ReplyDelete
  24. sy ada tgok dlm fb.... semia mncari yg koko... berbamding hitam

    ReplyDelete
  25. Sy nk area Kemaman Terengganu

    ReplyDelete